۱۳۹۷ تیر ۱۰, یکشنبه

ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی (۱۸)


 
پروفسور دکتر مانفرد بور
ولفگانگ پطر ایشهورن
الفرد کوزینگ
گونتر کروبر

برگردان
شین میم شین

 ۳
تاریخ ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی
ادامه

۳۸
·      انگلس در اثر دیگرش تحت عنوان «دیالک تیک طبیعت» نتایج علوم طبیعی زمان خود را مورد حلاجی و تعمیم قرار می دهد و نظرات ایدئالیستی و متافیزیکی طبیعت پژوهان بیشماری را به چالش می کشد.

۳۹
·      او با تکیه بر انبوهی از فاکت ها اثبات می کند که در طبیعت، همه پدیده ها و روندها بطور دیالک تیکی صورت می گیرند و لذا علوم طبیعی برای توسعه برنامه مند خویش به ماتریالیسم دیالک تیکی و بویژه به دیالک تیک ماتریالیستی نیاز مبرم دارند:

۴۰
·      «طبیعت پژوهان به عبث می پندارند که با نادیده گرفتن فلسفه و یا با بد و بیراه گفتن به فلسفه می توانند خود را از شر فلسفه خلاص کنند.
·      زیرا آنها بدون اندیشیدن نمی توانند پیشرفت کنند و برای اندیشیدن به تعاریف فکری (مفاهیم و مقوله ها. مترجم) نیاز مبرم دارند.

۴۱
·      مقوله ها اما ـ بی آنکه کسی متوجه باشد ـ از شعور سطحی جماعت به اصطلاح تحصیلکرده گرفته می شوند، که خود زیر سلطه بقایای فلسفه های قدیم قرار دارند.

۴۲
·      مقوله ها یا به فلسفه هائی تعلق دارند که در دانشگاه ها بالاجبار بطور جسته ـ گریخته شنیده می شوند (آنهم نه فقط بطور دست و پا شکسته، بلکه علاوه بر آن ـ بطور در هم بر هم ـ از نقطه نظر افراد متعلق به مکاتب فلسفی مختلف، آنهم چه بسا بدترین نوع این مکاتب) و یا به متون آثار فلسفی غیر انتقادی و نامنظم از همه نوع تعلق دارند.

۴۳
·      از این رو، طبییعت پژوهان هر چه بیشتر برده فلسفه و چه بسا، برده بدترین نوع فلسفه می مانند و کسانی که بیشتر از همه بد و بیراه نثار فلسفه می کنند، خود برده بدترین بقایای مبتذل بدترین فلسفه ها می مانند.»
·      (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۴۸۰)

۴۴
·      طبقه بندی فرم های حرکت ماده توسط انگلس در کتاب او تحت عنوان «دیالک تیک طبیعت» و طبقه بندی علوم بر مبنای آن، بعدها فوق العاده ثمربخش واقع می شود و مبنای مهمی برای تئوری مارکسیستی علوم می گردد.

۴۵
·      علاوه بر تحلیل محتوای دیالک تیکی ریاضیات، مکانیک، فیزیک، شیمی و بیولوژی، تدوین تئوری کار توسط انگلس اهمیت خاصی دارد:
·      کار بمثابه پیش شرط اصلی توسعه و تکامل انسان، شعور و زبان.

۴۶
·      اگر چه امروز، در نتیجه پیشرفت چشمگیر علوم طبیعی، برخی از تزها و جزئیات مطروحه در کتاب «دیالک تیک طبیعت» کهنه شده اند، اما کماکان از اهمیت جهان بینانه، معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت) و متدئولوژیکی بنیادی غیر قابل قیاسی برخوردارند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر