۱۳۹۷ تیر ۲۹, جمعه

خود آموز خود اندیشی (۶)


شین میم شین

 نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.

اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.

۱
خداوند بخشنده دستگیر
کریم عطابخش پوزش پذیر

معنی تحت اللفظی:
خدا
(الله)
از
سویی
خداوند بخشنده و دست گیرنده ای
است
و
از سوی دیگر
کریم (سخی) دست و دلباز عذر پذیری است

سؤال

سعدی در این بیت شعر
دیالک تیک انسان و الله
را
به شکل دیالک تیک گ  ـ ت
از سویی
و
به شکل دیالک تیک پخ ـ  پپ
از
سوی دیگر
بسط و تعمیم می دهد.

جواب

سعدی در این بیت شعر
دیالک تیک انسان و الله
را
به شکل دیالک تیک گدا و توانگر
از سویی
و
به شکل دیالک تیک پوزش خواه و پوزش پذیر
از
سوی دیگر
بسط و تعمیم می دهد.

۲
خداوند بخشنده دستگیر
کریم عطابخش پوزش پذیر

هم
دیالک تیک گدا و توانگر
و
هم
دیالک تیک پوزش خواه و پوزش پذیر
در جامعه برده داری وجود دارد.

سؤال

سعدی
هم
دیالک تیک گدا و توانگر
را
و
هم
دیالک تیک پوزش خواه و پوزش پذیر
را
یعنی
دیالک تیک بنده و بنده دار
را
در آیینه آسمان منعکس می کند
و
به صورت دوئالیسم  بشریت و الله در می آورد.

جواب
سعدی
هم
دیالک تیک گدا و توانگر
را
و
هم
دیالک تیک پوزش خواه و پوزش پذیر
را
یعنی
دیالک تیک ب ـ بنده دار
را
در آیینه آسمان منعکس می کند
و
به صورت دوئالیسم  بشریت و الف در می آورد.

۳
خداوند بخشنده دستگیر
کریم عطابخش پوزش پذیر


الله
در
دین اسلام و در قرآن کریم
برده دار انتزاعی و آسمانی
جا زده می شود
که
بشریت
را
به بردگی کشیده
و از آن تسلیم مطلق و تابعیت و تبعیت و اطاعت و عبادت دم به دم می طلبد.

سعدی به خداوند تعالی صفات خاص اشراف بنده دار، فئودال و دربار را نسبت می دهد:
بخشنده، دست گیرنده، کریم (بخشاینده)، عطابخش، پوزش پذیر.

سؤآل

سعدی
چیزها، پدیده ها و سیستم های (بشریت) زمینی
را
نخست در آئینه زلال آسمان منعکس می کند
و
سپس رابطه فی مابین اشیاء و عکس ها را
و  و معکوس می سازد.

جواب

سعدی
چیزها، پدیده ها و سیستم های (بشریت) زمینی
را
نخست در آئینه زلال آسمان منعکس می کند
و
سپس رابطه فی مابین اشیاء و عکس ها را
وارونه و معکوس می سازد.

۴

سؤال

بدین طریق از وارونه سازی رابطه خوانین و سلاطین زمینی با عکس انتزاعی ـ آسمانی آنها،
مفاهیم خدا و س خدا
(الله و ظ الله)
ساخته می شوند.

جواب

بدین طریق از وارونه سازی رابطه خوانین و سلاطین زمینی با عکس انتزاعی ـ آسمانی آنها،
مفاهیم خدا و سایه خدا
(الله و ظل الله)
ساخته می شوند.

۵

سؤال

در این رابطه جای الله و ظل الله عوض شده است.
دوئالیسم انسان و الف،
انعکاس انتزاعی ـ آسمانی  دیالک تیک «بنده، رعیت، نوکر، کنیز، کلفت و غلام» و «خداوند بنده و نعمت» است.

جواب

در این رابطه جای الله و ظل الله عوض شده است.
دوئالیسم انسان و الله،
انعکاس انتزاعی ـ آسمانی  دیالک تیک «بنده، رعیت، نوکر، کنیز، کلفت و غلام» و «خداوند بنده و نعمت» است.

همان طور که «خداوند نعمت» با بنده ها، رعایا و زیردستان گناهکار نافرمان و نا سپاس و قدرناشناس مواجه است،
به همان سان نیز خداوند تعالی با بشریت معصیتکار، عاصی و طاغی و پوزش خواه مواجه است.

۶

سؤال

نتیجه این می شود
که
در کانون ادیان آسمانی
(یهودیت و مسیحیت و اسلام)
بشر س
بشریت س
(آنتی هومانیسم)
قرار می گیرد.

جواب

نتیجه این می شود
که
در کانون ادیان آسمانی
(یهودیت و مسیحیت و اسلام)
بشر ستیزی
بشریت ستیزی
(آنتی هومانیسم)
قرار می گیرد.

صفات الله نیز از چنین رابطه ای با بشریت حکایت می کنند.

۷

سؤال

دیالک تیک انسان و الله
یادآور دیالک تیک محکوم و ح
دیالک تیک زیردست و زب
دیالک تیک بنده و ب
دیالک تیک رعیت و الف
دیالک تیک نوکر و آ
دیالک تیک غلام و خ
دیالک تیک کنیز و کد
ست.

جواب

دیالک تیک انسان و الله
یادآور دیالک تیک محکوم و حاکم،
دیالک تیک زیردست و زبردست،
دیالک تیک بنده و بنده دار،
دیالک تیک رعیت و ارباب،
دیالک تیک نوکر و آقا،
دیالک تیک غلام و خواجه)
دیالک تیک کنیز و کدبانو
ست.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر