۱۳۹۷ تیر ۲۷, چهارشنبه

خود آموز خود اندیشی (۳)


شین میم شین

 نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.

اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
 

۱
تن آدمی شریف است، به جان آدمیت 
نه همین لباس زیبا ست، نشان آدمیت

سؤال

سعدی در مصراع اول این بیت شعر معروفش
دیالک تیک م  ـ  ر
به شکل دیالک تیک تن و جان
بسط و تعمیم می دهد.

جواب

سعدی این بیت شعر معروفش
نیز
دیالک تیک ماده و روح
را
به شکل دیالک تیک تن و جان
بسط و تعمیم می دهد.

۲
تن آدمی شریف است، به جان آدمیت
نه همین لباس زیبا ست، نشان آدمیت

سؤال

ایراد جهان بینانه سعدی
 در
وارونه سازی دیالک تیک ماده و روح
است:
سعدی
 نقش ت
را
در دیالک ماده و روح از آن روح (جان) می داند.

جواب

ایراد جهان بینانه سعدی
 در
وارونه سازی دیالک تیک ماده و روح
است:
سعدی
نقش تعیین کننده
را
در دیالک ماده و روح از آن روح (جان) می داند.

۳
نه همین لباس زیبا ست، نشان آدمیت

سؤال

تقدم قایل شدن به روح در دیالک تیک ماده و روح
به معنی داشتن جهان بینی الف است.

جواب

تقدم قایل شدن به روح در دیالک تیک ماده و روح
به معنی داشتن جهان بینی ایدئالیستی است.

۴
نه همین لباس زیبا ست، نشان آدمیت

سؤال

سعدی در این مصراع بیت شعر
دیالک تیک پ  ـ  م 
را
به شکل دیالک تیک لباس و آدمیت بسط و تعمیم می دهد
و
نقش تعیین کننده
را
از آن ماهیت (آدمیت) می داند.

جواب

سعدی در این مصراع بیت شعر
دیالک تیک پدیده و ماهیت
را
به شکل دیالک تیک لباس و آدمیت بسط و تعمیم می دهد
و
نقش تعیین کننده
را
از آن ماهیت (آدمیت) می داند.

۵

سعدی
میان انسانی که فاقد جان آدمیت باشد و جماد و جانور فرقی قائل نمی شود.

۶
به نام خدائی که جان آفرید
سخن گفتن اندر زبان آفرید

سؤال این است
که
منظور سعدی از جان چیست؟

منظور سعدی از جان
نه روح کذایی رایج در افکار عقب مانده عمومی،
بلکه
همان منظور هگل از جان (گایست)
است:
جان
 یعنی توان تفکر، عقل اندیشنده

در قاموس سعدی
انسان
 بدون تفکر، شناخت و خرد
فرقی با جماد و جانور ندارد.

۷ 
به نام خدائی که جان آفرید 
سخن گفتن اندر زبان آفرید

اما این نظر سعدی
که
 جان
(تفکر، شناخت، خرد و اندیشه)
و
 زبان
مخلوق خداوند تعالی اند،
به لحاظ علمی نظر باطل و نادرستی است.

۸
به نام خدائی که جان آفرید
سخن گفتن اندر زبان آفرید

جان و زبان
(تفکر و تکلم)
نه به طرزی یکباره، ناگهانی و همیشه همان،
بلکه در جریان تکامل میلیون ها ساله انسانی،
در روند کار، همپای کار و ببرکت کار
قوام یافته اند و همچنان توسعه و تکامل می یابند و خواهند یافت.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر