۱۳۹۷ تیر ۲۷, چهارشنبه

تأملی در مقاله ی «مارکسیسم در قرن بیست‌ و یکم» (۶)


مارکسیسم در قرن بیست‌ و یکم
منبع: 
صدای سوسیالیستی
نویسنده و مترجم: 
جنی فارل
(ماه ژوئیه ۲۰۱۸)
سرچشمه:
تارنگاشت عدالت
بر
 اساس مصاحبه ای
با 
پروفسور توماس مچر
تحت عنوان 
«در دوره پس از شکست
به 
شهامت
 نیاز مبرم است.»

ویرایش و تحلیل
از
یدالله سلطان پور

۱
دویست سال پس از تولد مارکس،
ما از سکوی قرن بیست‌ و یکم با نظر به اواسط قرن نوزدهم،
می‌ پرسیم:
«مارکسیسم
به مثابه ابزاری برای شناخت جامعه
امروز
چگونه قابل استفاده است؟»

لنین می گفت:
حسابی
مد شده است.

همه از دم
دم به دم
از
مارکسیسم
دم می زنند.

ولی کسی نمی داند که مارکسیسم چیست؟

حریف
مارکسیسم
را
ابزاری برای جامعه شناسی جا می زند.

توماس مچر
هم
به عوض تصحیح استنباط  غلط او از مارکسیسم
به منبر مصاحبه می رود
و
هر پرت و پلایی که به ذهنش می رسد، تحویلش می دهد.
 
۲
راستی
مارکسیسم
چیست؟
 
رویزیونیسم خزنده
مارکسیسم
را
فقط در آثار و نوشتجات کلاسیک های مارکسیسم (مارکسیسم ـ لنینسم) خلاصه نمی کند.
 
رویزیوینسم خزنده
مارکسیسم
را 
به عنوان مذهبی جا می زند.
 
در نتیجه
آثار و نامه ها و نوشتجات و جملات بریده از متون کلاسیک های مارکسیسم
به
صورت کتب مقدس و آیات و احادیت و اخبار و روایات و کلمات قصار 
در می آیند.
 
چیزی شبیه وحی منزل می شوند.
 
نشخوارش همان و پیروزی در بحث همان.

مارکسیسم
چنان تخریب و تحریف و تار و مار می شود
که
عملا و عینا
سلب علمیت 
 می شود.
 
۳
در آثار متنوع فلاسفه، علما و ادبا و هنرمندان امپریالیستی 
هم 
در این زمینه 
سنگ تمام گذاشته می شود:
در فیلمی که در زمینه اشغال آلمان فاشیستی توسط ارتش سرخ ساخته شده است،
دختر فئودالی
به افسر روس می گوید:
«مذهب تریاک توده است»
 
افسر روس
هم 
فی الفور
از سر تا پا
شیفته او می شود.
 
هم 
با جانان به عملیات جنسی می پردازد
و
هم
مهم ترین پست سیاسی را در اختیار جانان قرار می دهد.
 
دختر فئودال
هم
تیرش به هدف می خورد
و
همه املاک و مستغلات سلب مالکیت شده پدری
را
از گزند حادثه نجات می دهد.
 
به قول امام خراسان
 
قولو لا اله الا الله
تفلحو
 
بگویید:
مذهب تریاک توده است
و
مارکسیست و یا کمونیست شوید.
 
۴
«مارکسیسم
به مثابه ابزاری برای شناخت جامعه
امروز
چگونه قابل استفاده است؟»
 
بدین طریق و با این ترفند
مارکسیسم
به درجه یکی از علوم منفرد 
مثلا
جامعه شناسی       
تنزل می یابد.
 
اگر شانس بیاوریم،
مارکسیسم
به درجه جامعه شناسی مارکسیستی تنزل می یابد.
 
این به معنی
سلب عامیت 
از
مارکسیسم
است.
 
مارکسیسم
بدین طریق
به یکی از علوم مربوط به جزء تبدیل می شود.
 
مارکسیسم
ابزار شناخت جامعه می شود.
 
و
اگر خیلی لطف در حقش کنند،
به علمی برای شناخت جامعه تبدیل می شود.
 
کم نیستند     
کسانی که مارکسیسم را روشی برای تبدیل سرمایه داری به کمونیسم جا می زنند.
 
این تحریف مارکسیسم
بدان معنی است
 که 
اگر جامعه بشری وارد فرماسیون اقتصادی کمونیسم شود،
فاتحه ای بلند بالا
بر آن
خوانده خواهد شد.
 
یعنی
مارکسیسم
سلب موضوعیت 
خواهد شد.
 
ول معطل خواهد ماند.
 
۵
مارکسیسم 
اما
دیالک تیکی از علم و ایده ئولوژی
 است.

جامعه یکی از عرصه های موضوعی مارکسیسم است.

مارکسیسم
برای بررسی قوانین و قانونمندی های عام جامعه بشری
(هر جامعه بشری)
ماتریالیسم تاریخی 
را
و علوم مارکسیستی متنوع
را
مثلا
جامعه شناسی مارکسیستی
را
روان شناسی مارکسیستی
را
اقتصاد سیاسی مارکسیستی
و
غیره
را
توسعه داده است.
 
 ۶
ببرکت مارکسیسم
می توان
هر مسئله ای را مورد بررسی علمی قرار داد.

مثلا
می توان 
هر شعری
 را
هر فیلمی
 را
هر رمانی 
را
هر بازی فوتبال و تنیس و غیره 
را
هر شعبده بازی 
را
هر وعظی 
را
هر اندرزی 
را
هر آیه قرآنی 
را
هر حدیث و روایتی
 را 
هر اثر هنری
را
مورد بررسی قرار داد و حقیقت قضیه را کشف کرد و افشا کرد.

مارکسیسم دریایی است که اگر کسی لبی از آن تر کند،
ترک خریت کند.
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر