۱۳۹۷ تیر ۲۹, جمعه

تأملی در نوشتجات علیرضا شفیعی مطهر (۳)

  علیرضا شفیعی مطهر 
 
ویرایش و تحلیل
از
ربابه نون
 
۱ 
«پاک زیستن» و «با ادراک نگریستن»
  
این عنوان مطلب شفیعی مطهر است.
 
در عنوان هر مطلبی
چکیده محتوای آن تبیین می یابد.
 
واژه پاک زیستن 
خورجینواژه است.
 
منظور از خورجینواژه چیست؟
 
۲
«پاک زیستن»  
 
در هر خورجینواژه
هر کس مفهوم خاص خود را می چپاند.
 
مثلا 
هر کس 
در واژه پاک زیستن 
مفهوم معینی
را
بسته به بضاعت فکری خود و طرز زندگی و طرز تفکر خود می چپاند.

ایراد بینشی اصلی شفیعی مطهر 
هم 
همین است.
 
او خودش هم نمی داند که در قالب واژه هایش، چه مفهومی خرناسه می کشد.
 
 ۳
  «با ادراک نگریستن»
 
واژه با ادراک نگریستن
هم
به نوبه خود
خورجینواژه است.

خود شفیعی مطهر هم نمی داند که ادراک به چه معنی است
تا
معنی نگرش مبتنی بر ادراک را بداند.

راستی ادراک به چه معنی است؟

۳
   ادراک 
(دریافت، استنباط) 
به 
فرم انعکاس معنوی واقعیت عینی 
به واسطه سیستم عصبی مرکزی حیوانات و انسان ها 
اطلاق می شود.

 ادراک 
عبارت است از تصویر حسی کلیتی از اشیاء و خواص و روابط آنها، 
که بطورمستقیم و بی واسطه بر اعضای حسی (حواس پنجگانه) (یعنی گیرنده های عصبی)
 تأثیر می گذارند.

  ادراک
 به لحاظ ژنتیکی
 بر بنیان احساس (حس کردن) پدید می آید.
 
 ادراک 
اما به معنی جمع ریاضی ساده احساس های منفرد نیست، 
بلکه کیفیت جدیدی از انعکاس حسی (عکسبرداری مستقیم توسط حواس) است.

 اگرچه احساس نزدیکترین و بی واسطه ترین پیوند ضمیر (روح، شعور)
 با واقعیت عینی است،
 اما ادراک به سبب خصلت کلی (مبتنی بر کلیت) و آگاهی وسیعتر خود،
شکل اصلی انعکاس در روند شناخت انسانی را تشکیل می دهد.

  ادراک ها 
در کلیت شان
 تصویر روشنی از واقعیت عینی ارائه می دهند، 
تصویری که در آن نه تنها نمود خارجی، روابط سطحی، منفرد و تصادفی، 
بلکه همراه با آنها
 پیوندهای ماهوی داخلی، عام و ضرور نیز نمودار می گردند.

 مراجعه کنید 
به 
واقعیت عینی، تصویر، تصویرتئوری، دیالک تیک نمود و بود (پدیده و ماهیت)، دیالک تیک داخلی و خارجی، دیالک تیک ضرورت و تصادف، دیالک تیک منفرد (خاص) و عام
 در 
تارنمای دایرة المعارف روشنگری

  این روابط
 اما
 در 
ادراک ها
 هنوز از همدیگر متمایز نشده اند.

 ادراک ها
 پدیده و ماهیت 
(ظاهر و ذات)
را
 در وحدت آندو منعکس می کنند.

  از این رو
 ادراک ها 
حاوی مواد و مصالح لازم اند 
که
 تفکر انتزاعگر و تعمیم بخش 
می تواند از آنها روابط ماهوی داخلی، عام و ضرور را مجزا سازد و عمده کند.
 
 مراجعه کنید
 به
 انتزاع (تجرید)، تعمیم، تفکر 
در
 تارنمای دایرة المعارف روشنگری

  شالوده عینی ادراک 
عبارت است از وحدت جنبه ها، جوانب و خواص مختلف اشیاء،
 اشیائی که در ادراک انعکاس می یابند
 و 
انسان در جریان پراتیک اجتماعی خود 
در 
تأثیر متقابل با آنها 
قرار می گیرد.

  اینجا 
اشیاء 
نه، بمثابه جمع تحریک های منفرد، 
بلکه بمثابه تحریک بغرنج (کمپلکس) 
بر اعضای حسی انسانی تأثیر می گذارند
 و 
بدین وسیله همکاری متقابل آنها را مشروط می سازند.
 
مراجعه کنید
به
ادراک
در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
 
۴
«پاک زیستن» و «با ادراک نگریستن»
 
اکنون
معلوم می شود
که
با ادراک نگریستن
اصلا هنر بزرگی نیست
تا
همراه با پاک زیستن کذایی
فضیلتی محسوب شود.
 
حتی حیوانات
تا حد معینی
با دراک به محیط زیست خود می نگرند.
 
مثلا
خر
هم 
قادر به تمیز نباتات سمی از دیگر نباتات است
و
هم
قادر به تعلیم این قوه تمییز به کره خر است.
 
یعنی
خر 
به نوبه خود
با ادراک به محیط زیست خود می نگرد.
 
ادراک
که
به معنی شناخت علمی جهان و مافیها نیست
تا
فضیلتی جا زده شود.
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر