۱۳۹۷ مرداد ۶, شنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۰)


شین میم شین

 نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.

اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
 

۱
و گر خشم گیرد ز کردار زشت
چو باز آمدی، ماجرا در نوشت

معنی تحت اللفظی:
اگر خدا از عمل بد کسی به خشم آید،
در صورت پشیمان گشت، توبه کردن و بازگشتنش،
عمل بد او را نادیده می گیرد.

سؤال

سعدی
در این بیت شعر،
دیالک تیک انسان و خدا
را
به شکل دیالک تیک الف و ب  بسط و تعمیم می دهد.

جواب

سعدی
در این بیت شعر،
دیالک تیک انسان و خدا
را
به شکل دیالک تیک ارباب و بنده بسط و تعمیم می دهد.

۲
و گر خشم گیرد ز کردار زشت
چو باز آمدی، ماجرا در نوشت

ترفند ایده ئولوژیکی سعدی
مقصر مدام و همیشگی قلمداد کردن توده های مولد و زحمتکش است.

بدین طریق
البته به طور مطلقا غیرمستقیم
اعضای قلدر و قدر قدرت طبقه حاکمه بنده دار و فئودال و روحانی
به آب زمزم شسته می شوند.

همیشه محق و حق به جانب جا زده می شوند.

ضمنا
توده های مولد و زحمتکش بنده و غلام و رهی و رعیت و کلفت و کنیز
همیشه خطاکار، همیشه مقصر و همیشه عذرآور و پوزش طلب
جا زده می شوند
تا
نمایندگان خدا در پهنه زمین
هومانیسم به خرج دهند
و
به بهانه خطایی گردن شان را نزنند.

۳
و گر خشم گیرد ز کردار زشت
چو باز آمدی، ماجرا در نوشت

سؤال

سعدی در این بیت شعر، دیالک تیک ح و م زمینی را در آیینه زلال آسمان منعکس می کند و از آن دیالک تیک خدا و انسان را می سازد:
خدا مثل خوانین و سلاطین فئودال ـ بنده دار از کردار زشت انسان ها خشم می گیرد، ولی اگر آنها توبه کنند و برگردند، بر جرایم شان خط می کشد.

جواب

سعدی در این بیت شعر، دیالک تیک حاکم و محکوم زمینی را در آیینه زلال آسمان منعکس می کند و از آن دیالک تیک خدا و انسان را می سازد:
خدا مثل خوانین و سلاطین فئودال ـ بنده دار از کردار زشت انسان ها خشم می گیرد، ولی اگر آنها توبه کنند و برگردند، بر جرایم شان خط می کشد.

۴
و گر خشم گیرد ز کردار زشت
چو باز آمدی، ماجرا در نوشت

این انعکاس انتزاعی ـ آسمانی مو به موی ارباب ها و خان ها ست :
آنها از کردار زشت زیردستان خود به خشم می آیند، ولی به محض این که بنده فراری و رعیت عاصی برگشت، به خطای خود اعتراف کرد و نام و آدرس شیاطینی را که باعث گمراهی و عصیان او شده اند، گفت و توبه کرد، پوزش او پذیرفته می شود.

بالاخره باید کشتزارها درو شوند و اراضی اربابی شیار خورند و کشت شوند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر