۱۳۹۷ تیر ۲۲, جمعه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۷۲)


پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین

فصل ششم
وظیفه فکری فلسفه کلاسیک بورژوایی آلمان

بخش اول
ادامه

۶۵
·    تفکر کلاسیک بورژوایی با باور به خرد به پیش برده می شود.

۶۶
·    بهترین ارواح (متفکرین) تفکر کلاسیک بورژوایی بر آن بوده اند که واقعیت عینی، فی نفسه (در خود) بخردانه (معقول) خواهد بود،  اگر در آن، خرد حکمفرما باشد.

۶۷
·    به همین دلیل، تلاش متفکرین کلاسیک بورژوایی به شرح زیر بوده است:
·     پل زدن از خرد به واقعیت عینی و از واقعیت عینی به خرد. 

۶۸
·    برای اینکه مسئله اساسی فلسفه کلاسیک بورژوایی، امکان اثبات فلسفی حاکمیت راسیونال (عقلی) انسان بر طبیعت و جامعه بوده است.

۶۹
·    دلیل اینکه فلسفه کلاسیک بورژوایی، علیرغم سختکوشی های گوناگون از تعریف روشن و همه جانبه مفهوم خرد عاجز می ماند، این است که آن (فلسفه کلاسیک بورژوایی) با فونکسیون تاریخی طبقه ای در پیوند است که جهان بینی اش را تشکیل می دهد:
·    طبقه بورژوازی

·    (فلسفه کلاسیک بورژوایی، جهان بینی بورژوازی مترقی آغازین بوده است. مترجم)  

۷۰
·    روند گذار از جامعه فئودالی به جامعه بورژوایی، روندی است که در آن، اگرچه جامعه کهنه ای با جامعه جدید پیشرفته تری جایگزین می شود، ولی هر دو جامعه (هم جامعه فئودالی و هم جامعه بورژوایی) نظامات مبتنی بر بهره کشی (استثمار) اند.

۷۱
·     بورژوازی در این روند گذار از جامعه فئودالی به جامعه بورژوایی، خود را در جامعه جدید، نه فقط به مثابه طبقه حاکمه، بلکه ضمنا به مثابه طبقه استثمارگر و سرکوبگر استقرار می بخشد.

۷۲
·    عیب و نقصی که در رابطه با مفهوم خرد در تئوری عرض اندام می کند، پیش ـ بازتاب ساختار طبقاتی آنتاگونیستی (مبتنی بر تضاد آشتی ناپذیر) جامعه بورژوایی است.

۷۳
·    خردی که تفکر کلاسیک بورژوایی به عنوان خرد عمومی ـ انسانی جا می زد، پس از استقرار نظام کاپیتالیستی جامعه، پرده از رخ برمی دارد و به مثابه خرد بورژوایی عرض اندام می کند.

۷۴
·    جامعه بورژوایی که با خرد به اثبات تئوریکی حقانیت خود نایل آمده بود، به مثابه غیر عقلی ترین نظام در جهان جامه واقعیت می پوشد.

۷۵
·     و خرد عمومی ـ انسانی تفکر کلاسیک بورژوایی، خود به مثابه خرد بورژوایی در اضافه ارزش بی اعتبار می گردد.

۷۶
·    اما  تلاش های فلسفه کلاسیک بورژوایی در زمینه خرد، در زمان خود و با توجه به پیشرفت تاریخی در مجموع، ترقی طلبانه بوده اند.   

۷۷
·    تلاش های فلسفه کلاسیک بورژوایی بیانگر مبارزه پیشرفته ترین طبقه جامعه در دوران بورژوازی بوده اند که به محو جامعه فئودالی و به استقرار جامعه بورژوایی منجر شده اند.  

۷۸
·    جامعه بورژوایی به نوبه خود، شرایط وجودی لازم را برای استقرار جامعه سوسیالیستی فراهم می آورد.

۷۹
·    جامعه بورژوایی پیش شرط ضرور برای استقرار جامعه سوسیالیستی است.

۸۰
·    لنین این واقعیت امر را در مثال مربوط به رابطه انقلاب بورژوایی با انقلاب پرولتری به طرز روشنی برجسته کرده است.
·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۹، ص ۳۷)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر