۱۳۹۷ تیر ۱۲, سه‌شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۵۶)

 
 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

قانون
ادامه

 پ

۱
·    ثالثا خصلت درونی ـ تضادمند قوانین (خصلت مبتنی بر تضادهای درونی قوانین) سبب می شود که خود آنها (و نه فرم نمودین آنها) در طول عمرشان تغییر یابند، توسعه یابند، مشخصات جدیدی کسب کنند، مشخصات ماهوی دیگری پیدا کنند و مشخصات قبلی خود را از دست بدهند و یا مشخصات قبلی شان تضعیف شوند و در نتیجه، ساختار شان دستخوش تغییر گردد و غیره. 

۲
·    از این رو ست که در جریان انقلاب علمی و فنی، جایگاه مولد بیواسطه در روند تولید دستخوش تغییر بنیادی می گردد.
·    برای اینکه او از این به بعد در جوار روند تولید به مثابه کنترل کننده این روند قرار می گیرد.
·    در حالیکه او تحت شرایط مکانیزاسیون بغرنج هنوز گشتاور بیواسطه (اگرچه گشتاور سوبژکتیو بیواسطه) این روند است. 

۳
·    بدین طریق، ساختارهای حرفه ای جدیدی تشکیل می یابند.
·    ساختارهای مدیریتی جدیدی تشکیل می یابند.
·    ساختارهای منفعتی (منافع) جدیدی تشکیل می یابند.

۴
·    به عبارت کوتاه تر:
·    قوانین معینی که موضوع پژوهش جامعه شناسی صنعت بوده اند، از عرصه خارج می شوند و قوانین جدیدی جای آنها را اشغال می کنند.

۵
·    این قوانین ـ به نوبه خود ـ در خصلت شان و در طرز اثرگزاری شان بسته به اینکه تحت شرایط کاپیتالیستی و یا تحت شرایط سوسیالیستی عمل می کنند، متفاوت اند. 

۶
·    این قوانین به مثابه زیرقانون های قوانین اقتصادی و سوسیولوژیکی همه جانبه (فراگیر) نمودار می گردند که اگرچه ناپدید نمی شوند، ولی تغییرات ساختاری معینی را از سر می گذرانند.  

۷
·    بدین طریق، در کاپیتالیسم تحت شرایط انقلاب علمی و فنی، تضاد قانونمند میان رؤسا و مرئوسین (مدیران و اداره شوندگان) از بین نمی رود، بلکه مشخصات ساختاری جدیدی کسب می کند و تعمیق می یابد.
·    مثلا با اوتوماتیزه گشتن روندهای مدیریت (اداره)، روند تمرکز تولید کیفیت جدیدی کسب می کند و به افزایش قدرت سرمایه داری انحصاری ـ دولتی می انجامد و غیره. 

۸
·    اما تحت شرایط سوسیالیستی (برعکس کاپیتالیسم) مطابقت منافع رؤسا و مرئوسین با این روندها، به مثابه قانونمندی از بین نمی رود، بلکه آنهم مشخصات ساختاری جدیدی کسب می کند و در نتیجه، این مطابقت منافع رؤسا و مرئوسین توسعه بیشتری پیدا می کند و تعمیق می یابد.  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر