۱۳۹۷ تیر ۱۲, سه‌شنبه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (۶۹۹)

 
جمعبندی
از
مسعود بهبودی
 
 
از قنداق نوزاد تا قنداق تفنگ

ننگ و نفرت بر امپریالیسم
که مادران جامعه
را
حتی
به
بر سینه فشردن قنداق تفنگ
به عوض قنداق نوزاد
مجبور می سازد.

ماه رنگ باخته خونین به زمین می نگرد
وپیامبران تکیده رو دگرگونی های هولناک نوید میدهند
اغنیا افسرده اند واشرار دست افشان وپایکوبانند...
اینان همه آیات مرگ یا سقوط پادشاهانند

شکسپیر

ویرایش:

ماه رنگ باخته خونین
به زمین می نگرد

 احتمالا این ترجمه معیوب است.
 
ماهی که سرخ رنگ است.
 
نمی تواند رنگباخته باشد.
 
شکسپیر 
ماه را انسان واره تصور و تصویر می کند 
که 
زخم عمیقی برداشته است 
و 
خون زیادی از دست داده است.
 
در نتیجه ی از دست دادن خون زیاد
رنگش پریده است.
 
ترجمه: 
ماه مجروح رنگپریده به زمین می نگرد

و پیامبران تکیده رو
دگرگونی های هولناک نوید می دهند

 اولا 
باید «از دگرگونی های هولناک خبر دهند»
 
ثانیا 
تکیده یعنی لاغر.
 
روی لاغر بی معنی است.
 
منظور مش ویلیام
صورت استخوانی و لاغر است.
 
مثل صورت آقا محمدخان قاجار
که فاقد گوشت بود.
 
استخوان و پوست بود.

ثالثا
دگرگونی حامل بار مثبت است.
 
منظور مش ویلیام و یا کاراکترهای نمایشنامه اش 
فجایع
 است.
 
ترجمه:
و پیامبران صورت ـ استخوانی از فجایع مهیب خبر می دهند.

اغنیا افسرده اند واشرار دست افشان و پایکوبانند.
 
 اغنیا که ضد اشرار نیستند.
 
چون بدون شرارت و جنایت نمی توان غنی شد.

مترجم 
احتمالا 
با فرهنگ واژه ها ترجمه کرده 
که
 برای هر واژه خارجی ۵۰ معنی ذکر می کنند.
 
مترجم
در کدوی کله مغز نداشته.
 
منظور مش ویلیام 
نه اشرار
بلکه رهزنان است.
 
هر گردی گردو نیست.
 
رهزنان جزو اشرارند 
ولی فقط جزو اشرارند و نه مساوی با اشرار.
 
دیالک تیک منفرد و خاص و عام.
 
ترجمه کار شاقی است و کار هر ننه قمری نیست.

اینان همه آیات مرگ یا سقوط پادشاهانند
 
اولا
 اینها همه
ثانیا نه آیات
بلکه نشانه ها
 
آیات فقط در فرهنگ واژه ها به معنی نشانه اند
 
این جفنگیات احتمالا از مش مکبث مش ویلیام اند.
 
از قول عجوزه های جادوگرند.

معیار ارزیابی ها
 
ارزش انسان ها به دارایی آنها نیست
به معرفت آنها ست.
حریف
 
۱
معیار ها (معاییر) بهتر است 
که 
عینی باشند 
و 
نه ذهنی و نه دلبخواهی و نه فردی

۲
چرا و به چه دلیل؟

۳
برای اینکه هویت و ماهیت هر کس و هر چیز
در خود ان کس و آن چیز است.

۴
عینی یعنی بی اعتنا به هوس و میل و نظر و علاقه و سلیقه این و آن.

۵
همه ابنای بشر
اصولا
برابرند.

۶
یعنی کسی ارجمندتر از دیگری نیست.

۷
فرق هم نمی کند که یهودی باشد و یا مسیحی و یا مسلمان و غیره
زن باشد و یا مرد
علامه باشد و یا عامی

۸
منظور از معرفت چیست که معیار ارجمندی ابنای بشر قلمداد می شود؟

۹
معرفت یعنی شناخت.

۱۰
شناخت نسبی است:
یکی در این زمینه صاحب نظر است و دیگری در ان زمینه.

۱۱
چون تیز بنگری
به لحاظ معرفت
فرقی میان دهقان و تاجر و دلال و شیاد و صیاد وجود ندارد
تا یکی ارجمند تلقی شود و دیگری زباله

۱۲
منظور از دارایی چیست؟

۱۳
دارایی
هم
می تواند مادی باشد
هم
مالی
هم
هنری
هم علمی
هم
فلسفی
هم
حرفه ای
هم
صنفی
و غیره.

۱۴
چرا نباید دارایی معیار ارزیابی آدم ها باشد؟

۱۵
چرا نباید مثلا کسی به خاطر دارایی مالی و یا علمی اش
ارجمند تلقی شود؟

۱۶
این اندرز های اخلاقی
همیشه می لنگند.

۱۷
زنده باد برابری ابنای بشر
 
حواس پرتی های پیک پیکر

۱
حالا کوتاه بیا پیک پیکر.

۲
مجاهدین نماینده کدام طبقه اجتماعی اند؟

۳
اصلا
چگونه می توان به تحلیل ماهیت طبقاتی این طویله نایل آمد؟

۴
فدائیان فئودالیسم
حداقل انشاء های کودکانه
به قلم مش مسعود و مش پویان و مش بیژن و غیره داشته اند.

۵
مجاهدین چه دارند؟

۶
طرز «استدلال» خود تو فرقی با طرز استدلال مجاهدین جولیانی ندارد.

۷
ضمنا
تو که هر نفسکشی را وابسته به سپاه و لشگر و هنگ و تیپ جماران می دانی
ماهیت طبقاتی جمهوری جماران چیست
و تفاوتش با دربار پهلوی چیست؟

۸
تازه
کشف و اعلام وابستگی این به آن
که تحلیل علمی نیست.

۹
ثانیا طبیعی است که کسی وابسته به طبقه اجتماعی معینی باشد.

۱۰
از وابستگی که نمی توان پیراهن عثمان ساخت.

۱۱
پیک پیکر خودش وابسته به کدام طبقه جامعه است؟

۱۲
علاوه بر این
جمهوری جماران نماینده فوندامنتالیسم است و نه فاشیسم.

۱۳
خمینی با بن لادن و ملا عمر تفاوت ماهوی ندارد.

۱۴
خمینی و بن لادن و ملا عم
نماینده کدام طبقه اجتماعی اند؟

۱۵
علاوه بر این
فرق فاشیسم با فوندامنتالیسم چیست؟

۱۶
نمایندگان فاشیسم در عیران کیانند؟

از چراغ نفتی تا چراغ تئوری

مسعود شجاعی
کاپیتان تیم‌ ملی فوتبال ایران
درباره وقایع روزهای اخیر خوزستان گفت:
چراغى كه به خانه روا ست به...

۱
هدف و آماج طبقه حاکمه
در گردنه ی سرمایه داری
تبدیل همه چیز به پول است.
ای فوتبالیست بی نصیب از چراغ تئوری.

۲
نفت و گاز و آب که سهل است.
دختران با کره و بی کره مردم را
حتی
در خانه های عفاف
اجاره می دهند و خرمن دلار درو می کنند
 
۳
اگر به خانه ما آمدی
چراغ بیار

اسحاق جهانگیری کوهشایی
معاون اول رئیس جمهور ایران:
«نفت خام را در بورس عرضه خواهیم کرد/ بخش‌خصوصی نفت بخرد و صادر کند»

۱
مصدق بدبخت
پس از شنیدن این غوغا در رابطه با این سودا
با کفن و مخلفات از گور بیرون امده بود
و لب به اعتراض باز کرده بود.

۲
نفت و گاز و آب
تنها دارایی امت عمه تان
است.
ای اجامر بی همه چیز

دیالک تیک نان و جان
(دیالک تیک وجود و شعور، عمل و اندیشه)

۱
طرز فکر هر کس با طرز زیست و طرز کار او و طرز تهیه نان سفره او
مطابقت دارد.

۲
کسی که با گاو زمین را شخم می زند
طرز فکرش با کسی که با تراکتور همان زمین را شخم می زند تفاوت دارد.

۳
کسی که با گدایی روزگار می گذراند
طرز فکرش با کسی که نان از قبل کار خویش می خورد،
تضاد دارد.

۴
طرز تهیه نان سفره خویش
تعیین کننده روح و شعور و طرز تفکر او ست.

۵
چرا باید طرز فکر کسی دشمن او باشد؟

مهم ترین هنر و شق القمر عیرانی ها
چه چپکی، چه راستکی، چه چپ چپکی و چه راست راستکی
ریختن بی شرمانه آبروی ایران و ایرانی است.

۱
اگر به کوچه ما آمدی
طناب بیار
و
یک دریچه
که از آن
به کوچه بن بست بگریزیم
و
از چنار لب جوی
خویشتن به دار زنیم

۲
قرن ۲۱ قرن حکومت جاکش ها ست. 
 
۳
نه قرن حکومت جنده ها.

۴
مردم بخش اعظم کشورها
 از 
فرط خریت 
جاکش های میلیاردر را به عنوان رهبر انتخاب می کنند.

۵
حیرت انگیز است ولی جز این نیست.
 
ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر