۱۳۹۴ شهریور ۱۴, شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (335)


پروفسور دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم 
برگردان شین میم شین

پیشکش
 به
 احسان طبری
(۱۲۹۵ ـ ۱۳۶۸) 

بخش دهم
ماتریالیسم معرفتی ـ نظری به مثابه رئالیسم 
ادامه  

51
 ژاک مونو (1910 ـ 1976) 
بیولوگ (زیست شناس) 
بیوشیمیست فرانسوی

·        ایدئالیسم درک نگشته، پس از پایان ایدئالیسم، جمله ژاک مونو را در اثر او تحت عنوان «تصادف و ضرورت. مسائل فلسفی بیولوژی مدرن»، دیکته می کند:

الف
·        «اضطرار روحی مدرنیه، دروغی بیش نیست که بنیان شعور اخلاقی و اجتماعی را تشکیل می دهد.»

ب
·        راه خروج جهت اتصال مجدد تئوری با پراتیک و ترک درک مبتنی بر اینکه «حقیقت عینی و آموزش ارزش ها برای ابد در عرصه های مجزا می مانند»، به مثابه بن بست نمودار می گردد.   

ت
·        «برای اینکه تعریف شناخت «حقیقی»، نهایتا بر مطالبه اخلاقی مبتنی است.»  

52
·        تز ژاک مونو مبنی بر اینکه «مارکس و انگلس هم به نیت بنای عمارت تئوری اجتماعی خویش بر قوانین طبیعت به امتداد انیمیستی فرار کرده اند»، فقط موضع مخالف با مارکسیسم را مزمت نمی کند که تئوری سازی بورژوائی در قرن بیستم مبنا قرار داده است.
·        (ژاک مونو، «تصادف و ضرورت. مسائل فلسفی بیولوژی مدرن»، ترجمه به آلمانی از گریس، با مقدمه ای از گلن، 1975، ص 150، 46) 

·        مراجعه کنید به انیمیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

53
·        این ضمنا اعتراف مسکوت بر آن است که (برای درک)  قوانین توسعه تاریخ و جامعه، چاره ای جز تفکر ناتورالیستی وجود ندارد. 

54
·        ماتریالیسم دیالک تیکی به مثابه فلسفه مارکسیسم، اما بر عکس فلسفه بورژوائی، کلام قصار مارکس را رهنمود اکید خود تلقی کرده است:
·        «تاریخ عبارت است از تاریخ طبیعت انسانی»  

55
 لوسین سیو (1936) 
مارکسیست فرانسوی
مؤلف آثار متعدد

·        این فلسفه در مقابل اوبژکتیویسم ناتورالیستی و سوبژکتیویسم هیستوریسستی، پروفیل خود را به قول لوسین سیو، به مثابه ماتریالیسم دیالک تیکی ـ تاریخی کسب می کند که در آن، وحدت دیالک تیکی میان بشریت و طبیعت انعکاس می یابد:
·        تشکیل بشریت در خروج از طبیعت ـ انعکاس پراتیکی  طبیعت در تاریخ بشریت.»


·        (لوسین سیو، «مقدمه ای بر فلسفه مارکسیستی»، 1980، ص 388)
 
·        مراجعه کنید به دیالک تیک تئوری و پراتیک، پراتیک، طبیعت، انسان، جامعه، تاریخ در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر