۱۳۹۴ شهریور ۱۰, سه‌شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (331)


پروفسور دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم 
برگردان شین میم شین

پیشکش
 به

 احسان طبری
(۱۲۹۵ ـ ۱۳۶۸) 

بخش دهم
ماتریالیسم معرفتی ـ نظری به مثابه رئالیسم 

16
·        این حقیقت امر که فلسفه بورژوائی و علوم بورژوائی اصولا نباید مکلف به ایراسیونالیسم (خردستیزی) باشند، با ضرورت اجتماعی رئالیسم انطباق دارد.
·        رئالیسم بورژوائی ـ علمی معاصر در علوم طبیعی و علوم اجتماعی، در وهله اول با منافع تولید و بازتولید اجتماعی مطابقت دارد.
·        این رئالیسم می تواند در مطابقت صرف با مطالبات مؤثریت (کار آیی تولیدی) باشد.

17
·        در رئالیسم (تئوری شناخت ماتریالیستی بورژوائی)،  مفاهیم زیر بطور جزئی (و نه کلی) اندیشیده می شوند:

الف
·        مفهوم «توسعه»
ب
·        مفهوم «کلیت»
ت
·        مفهوم «تضاد»
پ
·        مفهوم «عینیت»

·        مراجعه کنید به توسعه، دیالک تیک جزء و کل، دیالک تیک پیوند و تضاد، تضاد، دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

18
·        فلسفه هائی که پیوند کلی واقعیت را می شناسند و خود را موظف به تبیین آن می دانند، نادر و کمیابند.
·        ماتریالیسم بی غل و غش (واضح و روشن) بورژوائی، یا فقط به مثابه استثناء، یا در فرم برنامه ای و یا در رابطه با استدلال علم الاشیائی وجود دارد.
·        ماتریالیسم بی غل و غش (واضح و روشن) در فلسفه بورژوائی ـ اگر احیانا یافت شود ـ بطرز مخدوشی بدون ماتریس فلسفی ـ تاریخی، فقط در تئوری شناخت  وجود دارد.

19
·        علائم عینی این گرایش به عنوان مثال، در موارد زیر به چشم می خورند:

الف
·        تلاش های به عمل آمده در جهت تشکیل ماتریالیسم ترانسندنتال

·        مراجعه کنید به ترانسندنتال (ماورای تجربی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری 

ب
·        تعریف اپیسته مولوژیکی ماتریالیسم راسیونال (عقلی) 
·         
·        (اپیسته مولوژی به تئوری دانش، تئوری شناخت اطلاق می شود. مترجم)  

ت
·        بحث در زمینه ماتریالیسم معرفتی ـ نظری جدید که بر هویت (یکسانی) جسم و جان (کالبد و روح)  مبتنی است. 
                                    
20
·        مشخصه تلاش های کنونی تئوری شناخت ماتریالیستی غیر دیالک تیکی عبارت است از ادعای آشکار و نهان مبنی بر حل تضاد میان ماتریالیسم و ایدئالیسم، از طریق ترکیب آندو با یکدیگر.  

21
·        «آشتی فلسفه ترانسندنتال با ماتریالیسم»، اگرچه در جهت «ماتریالیسم خود به خودی» طرح های علمی رئالیستی سیر می کند، ولی با این حال، نسبت به ایراسیونالیسم و پوزیتیویسم موضع انتقادی دارد.
·        اما توان تحلیلی را فقط متعلق به برنامه ترانسندنتال می داند.
·        (تپه، «ماتریالیسم ترانسندنتال»، 1978، ص 2، 342)

22
·        اگر ماتریالیسم ترانسندنتال به برنامه صرف می چسبد، دلیل آن را نباید در این دید که مسئله ترانسندنتال (ماورای تجربی)  بسته به شرایط ممکنه ی شناخت ماورای تجربی صرف، به طرز ماتریالیستی حذف (حل و فصل) می شود.  

23
·        علت ناکامی ماتریالیسم ترانسندنتال، بیش از همه، در این است که آن، این مسئله را در حدود و ثغور فلسفه سنتی فهمیده شده، طرح می کند، که خود نسبت به علوم، برخورد سنتی دارد.

24
·        فاکتوم (پیش درآمد) علوم، درست همین سطح توسعه مابعد امپیریستی آنها ست که هر ماتریالیسم را در مقابل وظایفی قرار می دهد که در بعد کلاسیکی مسئله ی رابطه شناخت و جهان مادی (شیئی) قابل حل نیستند.    

25

·        عدم تفاهمی که فلسفه ضد مارکسیستی بورژوائی با آن به مخالفت با کلام قصار تئوری انعکاس دیالک تیکی ـ مارکسیستی لنین، مبنی بر اینکه «ضمیر (شعور) انسان ها فقط از واقعیت عینی تصویر برداری نمی کند، بلکه علاوه بر آن، آن را ایجاد می کند»، حاکی از بیگانگی فلسفه ضد مارکسیستی  بورژوائی از قانون اساسی عمارات شناخت توسط علوم است.
·        (لنین، جمعبندی از «علم منطق هگل»
·        کلیات لنین، جلد 38، 1964، ص 203)

26
 ژان پیاژه (1896 ـ 1980)  
پسیکولوگ (روانشناس) و اپیسته مولوگ
سوئیسی
مؤسس اپیسته مونولوژی ژنه تیکی

·        ژان پیاژه در اثر خویش تحت عنوان «خردمندی ها و توهمات فلسفه» (1974) در حمله بر «دیوار سکوت» می نویسد:
·        «وقتی که فلاسفه» از «ذلت رو به رشد فلسفه»، «رفته رفته به جائی می رسند  که در تناسب مستقیم و نه معکوس، با حدتی برابر با مربع (به توان 2) دوری، بر خود علوم حمله ور می شوند، هر کس و همه کس، موظف به نشان دادن واکنش است.»
·        (ژان پیاژه، «خردمندی ها و توهمات فلسفه»، (1974)، ص 265)

27
·        اپیسته مولوژی های ماتریالیستی و از آن جمله، اپیسته مولوژی گاستون بخه لارد، در وهله اول، همین واکنش را از خود نشان داده است.  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر