پروفسور دکتر ولفگانگ
سگت
برگردان شین
میم شین
·
رابطه (مناسبت)
1
·
مفهوم «رابطه»
بطور کلی مناسباتی را منعکس می کند که به نحوی از انحاء تشکیل می شوند و
میان اوبژکت های مورد نظر به دلیل خواص معین شان برقرار می شوند و یا می توانند
برقرار شوند.
مثال
الف
·
«ایکس علت ایگرگ
است!»
ب
·
«ایکس بزرگتر از ایگرگ
است!»
ت
·
«ایکس در گذر از
ایگرگ به زد می رسد!»
·
......
2
·
فلسفه ایدئالیستی روابط (مناسبات) را قاعدتا بمثابه چیزهای سوبژکتیو (ذهنی) و ناشی
از روح (شعور) و یا بمثابه ماهیات معنوی مستقلا موجود تلقی می کند.
3
جورج برکلی (1685 ـ 1753)
اسقف، تئولوگ، امپیریست و فیلسوف ایرلندی ـ انگلیسی
مؤسس ایدئالیسم ذهنی
·
در قاموس ایدئالیسم ذهنی برکلی،
اشیاء واقعیت عینی تنها در صورتی می توانند وجود
داشته باشند که توسط سوبژکت (ذهن) دریافت شوند و روابط (مناسبات) موجود میان آنها از روابط
موجود میان احساس ذهنی و درونمایه های شعور تشکیل می یابند.
4
·
ایدئالیسم عینی برعکس، برای روابط و مناسبات،
استقلال قائل می شود.
·
مراجعه کنید به ایدئالیسم در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
5
·
ایدئالیسم عینی اگرچه برای روابط و
مناسبات، وجود مستقل از سوبژکت (ذهن) قائل می شود، ولی آنها را بمثابه ماهیات فکری
تلقی می کند.
6
·
رابطه و مناسبت میان دو اوبژکت به سه نحو برقرار می شود:
الف
·
بمثابه رابطه الف
با ب
ب
·
بمثابه رابطه ب با الف
ت
·
بمثابه رابطه میان الف و ب، بی اعتنا به اینکه الف سوبژکت
رابطه باشد و یا ب.
7
گوتفرید ویلهلم لایب نیتس (1646 ـ 1716)
فیلسوف، دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ،
سیاستمدار،
کتاب شناس و دکتر
در حقوق دنیوی و اخروی (کلیسائی)
نماینده ایدئالیسم عینی
روح یونیورسال زمانه خویش
·
لایب نیتس از این حقیقت امر نتیجه می گیرد که در حالت سوم
که رابطه مستقل از سوبژکت برقرار می شود، باید رابطه روحی محض باشد.
·
(لایب نیست، «مکاتبه میان لایب نیتس و کلارک»، نامه شماره
5 ، پاراگراف 8 و 9)
8
·
فلسفه مارکسیستی خصلت عینی روابط و مناسبات را مورد
تأکید قرار می دهد.
·
چون اوبژکت ها و خواص شان حاوی وجود عینی ـ واقعی اند، بنابرین،
روابط و یا مناسبات میان آنها نیز عینی اند و از شعور سوبژکت شناسنده و برقرار
کننده روابط و مناسبات مستقلند.
9
·
روابط و یا مناسبات می توانند مادی و یا روحی باشند.
الف
·
مناسبات مادی عبارتند از مناسبات میان اوبژکت های مادی
ب
·
مناسبات روحی (فکری، روانی، عاطفی، احساسی و غیره) عبارتند از روابط و یا مناسبات میان اوبژکت های روحی
10
·
مثلا روابط و یا مناسباتی که انسان ها در روند تولید با
یکدیگر بر قرار می کنند (مناسبات تولیدی)،
مناسبات مادی اند.
11
·
اکا روابط و یا مناسبات میان تصاویر اشیاء مادی (مفاهیم،
احکام و غیره) مناسبات روحی (فکری) محسوب می شوند.
12
·
چنین مناسبات روحی ویا فکری نه مخلوقات آزاد و دلبخواه
فهم انسانی، بلکه انعکاس روابط و مناسبات مادی منطبق با خودند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر