۱۳۹۱ تیر ۲۴, شنبه

دیالک تیک تفاوت و هویت (6)

هویت (3)
پروفسور گونتر کروبر
برگردان شین میم شین

4
لایب نیتس

گوتفرید ویلهلم لایب نیتس (1646 ـ 1716)
فیلسوف، دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ، سیاستمدار، کتاب شناس و دکتر در حقوق دنیوی و اخروی (کلیسائی)
ایدئالیست عینی
روح یونیورسال زمانه خویش

• اصل هویت را لایب نیتس بصورت (A = A) فرمولبندی می کند.

5
ولف

کریستیان ولف (1679 ـ 1754)
عالم یونیورسال، ریاضی دان، فیلسوف آلمانی
همراه با لایب نیتس و کانت مهمترین نماینده روشنگری
نماینده حقوق طبیعی
بنیانگذار بسیاری از مفاهیم مهم (شعور، معنی، درخود، دقت)
مؤثر در قانونگزاری پروس
مؤلف آثار بیشمار

• ولف در همنظری با اسکولاستیک از اصل هویت تعبیری متافیزیکی ارائه می دهد و ادعای وجود موجودیت های لایتغیر را مطرح می سازد.

• انگلس در رابطه با این نظر غالب در علم (از قرن شانزدهم تا هجدهم) یاد آور می شود:
• «قانون هویت ـ به معنی متافیزیکی قدیم از آن ـ قانون اساسی استنباط قدیم مبنی بر (A = A) بود:
• هر چیز در هویت با خویشتن خویش تلقی می شد.
• همه چیز ـ منظومه شمسی، ستاره ها، موجودات و غیره ابدی پنداشته می شد.»
• (کلیات مارکس و انگلس، جلد 20، ص 484)
6
ایدئالیسم عینی

• با برسمیت شناخته شدن روز افزون اندیشه توسعه و تکامل در علوم طبیعی قرن هجدهم و نوزدهم، اصل هویت یاد شده (اصل هویتی که بطورمتافیزیکی تفسیر می شد) در فلسفه، بویژه در سیستم های فلسفی ایدئالیسم عینی شلینگ و هگل مورد انتقاد قرار گرفت.

الف
شلینگ

فریدریش ویلهلم یوزف شلینگ (1775 ـ 1854)
فیلسوف و نماینده اصلی ایدئالیسم آلمانی

• بدین طریق، شلینگ هویت (یکسانی) تفاوت میان سوبژکت و ابژکت، تفکر و وجود، روح و ماده را در خرد محض (فلسفه هویت) فرضیه بندی می کند.

• (بنظر شلینگ در خرد محض اوبژکت و سوبژکت، تفکر و وجود، روح و ماده به وحدت می رسند.

• این نظر شلینگ عرفانی است. مترجم)


ب
هگل

گئورگ ویلهلم فریدریش هگل (1770 ـ 1831)
آثار هگل به 14 بخش طبقه بندی می شود:
آثار آغازین (جوانی)
آثار انتقادی ینا
طرح های سیستمی ینا
فنومنولوژی روح
منطق (کوچک و بزرگ)
فلسفه طبیعت
روح سوبژکتیف
روح اوبژکتیف (خطوط اصلی فلسفه حقوق)
فلسفه تاریخ
آثار مربوط به سیاست روز
فلسفه هنر
فلسفه مذهب
فلسفه و تاریخ فلسفه
دایرة المعارف علوم فلسفی

• هگل اصل هویت در فرم (A = A) را بمثابه «بیانگر حشو قبیح توخالی» رد می کند:

1

• تفکر متافیزیکی ظاهربین «همواره تنها هویت مجرد را در نظر می گیرد و تفاوت را در خارج از آن و یا در کنار آن می بیند».

2

• در حالیکه «حقیقت تنها در وحدت هویت با تفاوت کامل است.»

3

• و «هویت باید بمثابه تفاوتی در نظر گرفته شود که با خود یکسان است.»

• (هگل، منطق، فصل دوم، ص 26)
ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر