۱۳۹۱ تیر ۲۵, یکشنبه

دیالک تیک تفاوت و هویت (7)

طرح از مجله ارجمند هفته
ولادیمیر ایلیچ لنین (1870 ـ 1924)
در باره اعتصاب (1899)
وظايف جوانان انقلابی (1903)
دو تاکتيک سوسيال دموکراسی در انقلاب دموکراتيک (1905)
دموکراسی کارگری و دموکراسی بورژوايی (1909)
دين ازديد لنين (1912)
لیبرالها و روحانیون (1912)
جنبش اعتصابی و حقوق ها (1912)
روحانیت و سیاست (1912)
روحانیت در انتخابات و انتخابات با روحانیت (1912)
يک سيستم علمی عرقریز (1913)
سه منبع و سه جزء مارکسيسم (1913)
حق ملل در تعيين سرنوشت خويش (1916)
در باره اقداماتی برای مقابله با اختلال اقتصادی (1917)
وظايف پرولتاريا در انقلاب ما (1917)
دولت و انقلاب (1917)
به شهروندان روسیه! (1917)
انقلاب پرولتری و کائوتسکی مرتد (1918)
سخنرانی در باره برنامه حزب (1919)
طرح اجمالی برنامه حزب کمونيست روسيه (1919)
وظايف جنبش زنان کارگر در جمهوری شوروی (1919)
طرح اوليه تزهای مربوط به مسئله ملی و مستعمراتی (1920)
کارزار دروغ پردازان در مورد کرونشتات (1921)
حقيقت طبقاتی در مورد کرونشتات (1921)
چهارمين سالگشت انقلاب اکتبر (1921)
نامه های لنین:
نامه لنين به اعضاء کميته مرکزی (1917)
نامه اول لنين به ماکسيم گورکی (1919)
نامه دوم لنين به ماکسيم گورکی (1919)

هویت (4)
پروفسور گونتر کروبر
برگردان شین میم شین

7
هویت در ماتریالیسم دیالک تیکی

1

• ماتریالیسم دیالک تیکی بر خلاف هگل اهمیت معرفتی ـ نظری اصل هویت مجرد را نادیده نمی گیرد، ولی همانند هگل تفسیر متافیزیکی از هویت را که بنا بر آن گویا همه چیزها مطلقا تغییرناپذیر اند و برای همیشه، همان می مانند که بوده اند، باطل می شمارد.

2

• برخی از منتقدان منطق صوری بر بنیان این تفسیر متافیزیکی از اصل هویت است که تفکر منطقی ـ صوری را (بدلیل اتکای آن بر اصل هویت) فرمی از تفکر متافیزیکی می دانند.

3

• قانون هویت اما منطق صوری را از منطق دیالک تیکی جدا نمی کند.

4

• تفکر دیالک تیکی چیزها و پدیده های جهان مادی را تنها در حرکت و تحول مدام آنها در نظر نمی گیرد، بلکه علاوه بر این، آنها را در ثبات نسبی تعین های کیفی شان و در دوام نسبی شان می بیند.

• مراجعه کنید به دیالک تیک کمیت و کیفیت، دیالک تیک حرکت و سکون، دیالک تیک پیسوست و گسست (تداوم و شکست) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

5

• این گشتاور دوام نسبی و سکون نسبی در حرکت عمومی ماده، همان وجهی است که در اصل هویت مجرد انعکاس می یابد.

6

• این امر جمعبندی فکری طبقات معینی از چیزها و خواص نسبتا ثابت آنها را در مفاهیم امکان پذیر می سازد.

7

• این امر ـ به عبارت دیگر ـ انعکاس پیوندهای نسبتا ثابت، ضرور و ماهوی میان چیزها و خواص آنها را بوسیله قوانین علمی امکان پذیر می سازد:

• به قول لنین:

الف
• «قانون عبارت است از هویت در پدیده ....
ب

• قانون عبارت است از تصویر ساکن پدیده ها.»
• (کلیات لنین، جلد 38، ص 141)
8

• اصل هویت علاوه بر این، اهمیت معرفتی ـ نظری و فونکسیون منطقی خود را بمثابه شرط ضرور تفکر درست جامه عمل می پوشاند.

9

• در سال های اخیر سیبرتیک با توضیح تئوریکی ساختارهای عام سلسله اعصاب که بکمک آنها موجودات به تشخیص هیئت چیزها نایل می آیند، هسته معقول تئوری هیئت را نشان داده است.


(تنوری هیئت جریان روانشناسی ماهیتا ایدئالیستی ئی است. مترجم)
ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر