۱۳۹۱ تیر ۲۸, چهارشنبه

دیالک تیک وحدت و کثرت (1)

ابر الکترونی حول اتم هیدروژن
جلوه گاه دیالک تیک وحدت و کثرت

وحدت
پروفسور گونتر کروبر
برگردان شین میم شین

پیشکش به هوشنگ قربان نژاد و مهربانی لایزالش
اعدام 1367

• وحدت تعریف مشخص از پیوند عام (یونیورسال) چیزها، سیستم ها، روندها و غیره واقعیت عینی است.

• در ماتریالیسم دیالک تیکی، وحدت بطور کلی به معنی پیوند، همراهی و اشتراط متقابل کثرت و تنوع واقعیت عینی بکار می رود که دلیل نهائی اش در مادیت جهان نهفته است.

• وحدت مادی جهان یعنی هر آنچه که هست، عبارت است از


1
• فرم ساختاری ماده
2
• فرم حرکتی ماده
3
• فرم توسعه ماده

• ماتریالیسم دیالک تیکی با این درک خود از جهان (یعنی با باور به وحدت مادی جهان) موضع قاطع مونیستی ـ ماتریالیستی پیگیر و قاطع اتخاذ می کند.

• مراجعه کنید به مونیسم، وحدت مادی جهان در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

1

• وحدت واقعیت عینی هرگز به معنی خودمانندی عاری از تفاوت و حرکت نیست، بلکه همواره وحدتی تضادمند است، که در عین حال کثرت و تنوع را هم پیش شرط خود قرار می دهد و هم شامل می شود.

2

• هر چیز، سیستم و غیره عبارت است از وحدت گشتاورها و گرایشات متفاوت و متضاد با تعین کیفی ئی نسبت به چیزها، سیستم ها و غیره دیگر.

3

• وحدت در کثرت وجود دارد و کثرت در وحدت.

• (کثرت عبارت است از تعریف مشخص از پیوند عام (یونیورسال) واقعیت عینی.
• کثرت بدان معنی است که وحدت جهان مادی همواره وحدتی است از فرم های توسعه بیشمار، وحدتی است از اشیاء ، پدیده ها، روندها و غیره بیشمار.
• میان وحدت و کثرت رابطه دیالک تیکی برقرار اسن.ازیان رو، ما از دیالک تیک وحدت و کثرت سخن می گوییم. مترجم)


4

• به قول کلاسیک های مارکسیسم، «وحدت و کثرت مفاهیم جدائی ناپذیر از یکدیگر و نافذ در یکدیگرند.

5

• کثرت همان قدر در وحدت وجود دارد که وحدت در کثرت.»

• (کلیات مارکس و انگلس، جلد 20، ص 524)
6

• در رابطه وحدت و کثرت، جنبه کمی وحدت ـ بمثابه وحدت کثرت ها ـ عمده می شود.

7

• در رابطه وحدت و تنوع جنبه کیفی وحدت ـ بمثابه وحدت فرم های ساختاری، فرم های حرکتی و فرم های توسعه کیفیتا متفاوت ماده ـ عمده می شود.

(تنوع مفهومی است که تفاوت و اختلاف کیفی بی پایان پدیده های جهان مادی را در فرم تعمیم یافته خود منعکس می کند. مترجم)

• مراجعه کنید به دیالک تیک وحدت و تنوع در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

8
• وحدت را نباید با هویت یکسان تلقی کرد.
9

• وحدت ـ بمثابه وحدت چیزها، سیستم ها و روندهای متفاوت و متضاد ـ فرق اصولی با هویت مجرد دارد و تنها بمثابه هویت مشخص می تواند امکان پذیر باشد.

مراجعه کنید به دیالک تیک هویت و تفاوت، وحدت و «مبارزه» اضداد، وحدت مادی جهان، تنوع، کثرت.
پایان
ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر