۱۳۹۰ بهمن ۱۷, دوشنبه

چاله ها و چالش ها (128)

بزرگش نخوانند اهل خرد
که نام بزرگان به زشتی برد
بهرام خراسانی

سرچشمه:
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com


علی قدیمی

3
این گونه به نظر می رسد که هنوز چپ دارای آن استقلال و هویت مستقل فکری نشده که بتواند آزادانه در باره حزب توده و نقش ان و اساسا در باره شوروی و سوسیالیسم و خود مارکس نظری مستقل تدوین کند و آنچه می گوید فراتر از فرامین حزبی و لنینی بیشتر نیست.

• ما برای درک منظور آقای قدیمی باید برخی از مفاهیم و احکام ایشان را مورد تأمل قرار دهیم:

1
مفهوم «استقلال فکری»

• بنظر ایشان چپ (صدها هزار نفر که هوادار سوسیالیسم بوده اند و منفعل شده اند) همچنان و هنوز فاقد استقلال فکری اند.

• وابستگی و استقلال بطور کلی اما به چه معنی است؟

• وابستگی، عبارت است از فرمی از پیوند میان ابژکت های جهان مادی و یا میان تصاویر آنها در شعور و یا ضمیر انسانی، که پیش شرط وجود و یا تغییر هر ابژکت، وجود و تغییر ابژکت های دیگر است.

• مفهوم پیوند میان (A) و (B) تنها بدان معنی است که وجود و یا تغییر (A)، همواره با وجود و تغییر مطابق با آن در (B) همراه است و یا برعکس.

• اما مفهوم وابستگی نشان دهنده سمت و سوی پیوند است:
• «(A) وابسته است به (B)»، بدان معنی است که پیش شرط وجود و یا تغییر (A)، عبارت است از وجود و یا تغییر (B).

• وابستگی پدیده ها، بمثابه فرم پیوند از وحدت مادی جهان و حرکت ـ بمثابه شیوه بود ماده نشئت می گیرد.

• اگر وجود و یا تغییر پدیده (A) وابسته به وجود و تغییر پدیده (B) باشد، این بدان معنی است که (B) شرط ضرور برای (A) است.

• (A) تنها زمانی می تواند وجود داشته باشد و یا تغییر یابد که (B) وجود داشته باشد و تغییر یابد.

• از این رو ست، که وابستگی بیانگر گشتاوری منفعل در پیوند میان (A) و (B) است.

• استقلال و وابستگی از نظر علم منطق یک مناسبت سه عضوی است.

• و لذا کافی نیست، اگر بگوییم :
• «( x) وابسته است به (y)!»

• بلکه باید گفت، که ( x) از چه نظر وابسته به (y) است.

• بنابرین فرمولبندی کامل یک مناسبت وابستگی و یا استقلال باید چنین باشد:
• «( x) بلحاظ (z)، به (y) وابسته است و یا مستقل از آن است!»

• مثلا کشوری که استقلال سیاسی کسب کرده و یا در جریان فروپاشی سیستم استعماری امپریالیستی به استقلال دولتی نایل آمده، می تواند به انحای مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و غیره وابسته کشورهای امپریالیستی دیگر باشد.
• هر پدیده ای از جهات و جنبه های معینی وابسته به پدیده های دیگر است.
• علت این امر عبارت است از پیوند کلی جهان مادی، حرکت و تغییر مدام کلیه پدیده های واقعیت عینی و تأثیر متقابل آنها بر همدیگر.

• پدیده مطلقا مستقل وجود ندارد.

• سیستم های مطلقا مستقل، تنها سیستم هائی می توانند باشند که از محیط زیست بکلی ایزوله شده باشند، یعنی با محیط پیرامون خود هیچگونه تبادل مادی ـ انرژتیکی و یا اطلاعاتی نداشته باشند.
• چنین سیستم هائی هرگز نمی توانند ادامه حیات دهند.

• حالا از عالم عام به خطه خاص برمی گردیم.
• ما در ایران با گرایشات مختلف چپ مواجه بوده ایم:
• حزب توده، خط سوم، استالینیسم، تروتسکیسم، مائوئیسم، انور خوجه ئیسم، آوانتوریسم، غیره.

• کدامیک از این گرایشات مستقل بوده اند؟

• حزب توده با بقیه احزاب کمونیست وابسته به کمینترن ماهیتا چه فرقی داشته است؟
• خط سوم، استالینیسم، تروتسکیسم و مائوئیسم و غیره با انواع همسان خود در جهان چه فرق ماهوی داشته اند که به صفت مستقل مزین شوند و حزب توده، وابسته تلقی شود؟

• خط سوم ملکی که ماتریالیست موحد مورد تجلیل و تقدیس قرار می دهند، چه فرقی با کاریکاتوری از تیتوئیسم داشته است؟

• حتی سازمان فدائیان اکثریت حی و حاضر چه فرقی با کاریکاتور حزب چپ و یا پی دی اس آلمان دارد؟

• اکنون این سؤال پیش می آید که ماتریالیست موحد چه تعریفی از استقلال فکری دارند:

2
استقلال فکری یعنی «آزادانه در باره حزب توده و نقش ان و اساسا در باره شوروی و سوسیالیسم و خود مارکس نظری مستقل تدوین کردن! »

• برداشت ایشان از مفهوم «استقلال فکری» همین است:
• تدوین آزادانه نظر راجع به حزب توده، شوروی، سوسیالیسم و مارکس.

• چشم بسته داد زدن همین را می گویند.
• واقعیت این است که در این زمینه، کار آزادانه وسیعی صورت گرفته و عجیب است که ماتریالیست موحد از این حقیقت امر غافل اند.

• مگر خلیل ملکی، انور خامه ای، باقر مؤمنی و صدها چپ مستقل دیگر در این زمینه به تدوین نظر نپرداخته اند؟


• همین مجله آرش و سازمان راه کارگر در عرض سی سال گذشته، شاید صدهزار صفحه تحلیل مستقل و خاطره بر ضد حزب توده منتشر کرده اند و جاسوسی مادرزادی توده ای ها را مستدلتر از حزب الله اثبات کرده اند.


• نشر بیدار و سایت نگرش و سامان نو و غیره و غیره مگر در زمینه ترجمه مستقل «تحلیل های آزاد از شوروی و سوسیالیسم و مارکس» کم کار کرده اند که ماتریالیست موحد همچنان ناراضی اند؟


3
آنچه می گوید فراتر از فرامین حزبی و لنینی بیشتر نیست.

• کدام چپ بر اساس فرامین کدام حزب و کدام لنین داد سخن سر داده است؟

• آقای قدیمی ظاهرا دچار حواسپرتی اند.


• از سوئی اعلام می کنند که حزب توده نسبت به ده مصاحبه بی بی سی، دو پاسخ بیشتر نداده است.

• این اما مانع آن نمی شود که ایشان از مرکزیت صادر کننده فرامین حزبی سخن گویند.

• تراژدی آنتی کمونیسم همین است:

• هراساندن توده از حزب توده و خودهراسی از حزب توده، دو روی سکه واحدی اند!

• حزب توده ای که ستون فقرات مادی و معنوی اش را درهم شکسته اند، بنظر حضرات آنتی کمونیست، لولوی قدر قدرتی است.

• آقای قدیمی معلوم نیست که از کدام چپ دم می زنند که مبلغ فرامین لنینی است.

• می شود لطف کنند و نامی ببرند؟
4
نسل سابق چپ، اکنون پاداش و ثمره کار خود را درو می کند و در این جا ست که بازخوانی و مسئولیت حزب هویدا می شود.

• اینکه انسان ها ثمره کار خود را درو می کنند، نظر درستی است.
• ولی پیشنهاد آقای قدیمی مبنی بر بازخوانی حزب نوعی گمراهسازی خواننده است.

• حزب توده و هر حزب و سازمان دیگر باید بلحاظ تئوریکی و پراتیکی مورد تحلیل و نقد قرار گیرند.

• این کار دیری است که شروع شده است.
• هزاران تحلیل علمی ترجمه و یا نوشته شده اند و نوشته می شوند.

5
اکنون نه تنها نظام سابق زیر ذره بین نسل جوان است، بلکه زندگی روزمره، آدمی را مجبور به شناسائی مقصران و گناهگاران و عاملان و در حقیقت بوجود آورندگان این زندگی مرگبار می کند.

• جهان بینی آقای قدیمی از این حکم ایشان عربده می کشد.

• بنظر ایشان «زندگی مرگبار» کنونی علت سوبژکتیف داشته است و بس.

• اکنون وظیفه ماتریالیست های موحد «شناسائی مقصران و گناهگاران و عاملان و در حقیقت بوجود آورندگان این زندگی مرگبار» است و بس.

• باید به پرونده سازی بر ضد کسانی پرداخت که قدم در میدان مبارزه سیاسی گذاشته اند و به علل اوبژکتیف و سوبژکتیف دچار اشتباه و خطا شده اند.


• این را ظاهرا می گویند:

• «استقلال و هویت مستقل فکری!»

• رسوا کردن لگامگسیخته بهترین فرزندان خلق های ایران در قاموس آقای قدیمی به مثابه «رهیابی» و نجات جا زده می شود.

عوامفریبی و چه بسا خودفریبی می توانند هزاران فرم داشته باشند، ولی هرگز نمی توانند بیش از یک محتوا داشته باشند.
ادامه دارد
ویرایش از دایرة المعارف روشنگری است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر