
پروفسور دکتر ماتهویس کلاین
برگردان
۶
اتیک دموکرات های انقلابی روس
۱
نیکولای الکساندروویچ دوبرولیوبوف
(۱۸۳۶ ـ ۱۸۶۱)
فیلسوف ماتریالیست، نویسنده، منتقد ادبی، متفکر انقلابی، ژورنالیست
از دموکرات های انقلابی روس
۱
· دموکرات های انقلابی روس ـ به ویژه چرنیشفسکی و دوبرولیوبوف ـ نیز نظریات اتیکی خود را ـ مثل فویرباخ ـ بر اصول آنتروپولوژیکی بنا می کنند.
۲
نیکولای گاوریلوویچ چرنیشفسکی
(۱۸۲۸ ـ ۱۸۸۹)
نویسنده، منتقد ادبی، انقلابی، ژورنالیست
از دموکرات های انقلابی روس
آثار:
ایده های پیشرفته و استه تیک
منتخبی از نوشته های فلسفی
روابط استه تیکی هنر با واقعیت عینی
چه باید کرد؟
· آنها اما اتیک خود را به طرز تنگاتنگی با منافع و آماج های خلق در مبارزه بر ضد فئودالیسم و تزاریسم پیوند می دهند.
۳
· آنها اخلاق و شیوه های رفتار اخلاقی را دقیقتر از ماتریالیست های فرانسوی، بر مبنای شرایط اجتماعی ـ تاریخی توضیح می دهند و بدین طریق بر ضرورت تغییر انقلابی و دموکراتیک جامعه و انسان تأکید می ورزند.
۴
· عالی ترین وظیفه انسان و سرچشمه سعادت ـ به نظر آنان ـ خدمت به خلق است.
۵
· آنها با تکیه بر اصل «اگوئیسم مبتنی بر عقل» و «امتیاز قابل فهم» از انسان ها می خواهند که منافع شخصی خود را آگاهانه تابع منافع و آماج های خلق در مبارزه به خاطر آزادی های دموکراتیک سازند.
۶
· دموکرات های انقلابی روس در نظریات سیاسی و اخلاقی خود، منافع انقلاب دهقانی بر ضد نظام ارباب و رعیتی فئودالی در روسیه تزاری را نمایندگی می کنند.
۷
· آنها اما به سبب سطح نازل توسعه شرایط اقتصادی ـ اجتماعی کاپیتالیسم در روسیه نمی توانند به سطح وظایف تئوریکی و عملی پرولتاریا ارتقا یابند.
۷
اتیک بورژوائی اواخر قرن نوزدهم
۱
· در نیمه دوم قرن نوزدهم، تفکر بورژوائی اتیک ـ مثل فلسفه بورژوائی ـ به طور دم افزونی خطوط مترقی و هومانیستی خود را از دست می دهد و خصلت اپولوژتیکی یکجانبه به خود می گیرد.
· (اپولوژی یعنی توجیه آموزه، طرز تفکر و مواضع و غیره معینی و دفاع بی چون و چرا از آن. مترجم)
۲
· اتیک بورژوائی مالکیت خصوصی سرمایه داری را توجیه می کند و تلاش فرد کاپیتالیست در جهت پیشبرد بیرحمانه منافع خصوصی اگوئیستی خویش بر ضد منافع خلق را به مثابه ایدئال شخصیت انسانی و آزادی مورد تجلیل قرار می دهد.
۳
· این گرایش در بسیاری از نمایندگان اتیک بورژوائی خصلت ارتجاعی و ضد مردمی مستقیم به خود می گیرد.
۱
اتیک شوپنهاور
آرتور شوپنهاور
(۱۷۸۸ ـ ۱۸۶۰)
فیلسوف، نویسنده و استاد مدارس عالی آلمان
آموزه او شامل اتیک، متافیزیک و استه تیک بوده است.
او فلسفه کانت را مرحله تدارکی فلسفه خویش می دانست.
او جهان را مبتنی بر اصل نامعقول قلمداد می کرد
در زمینه آموزه ایده ای افلاطون و فلسفه های شرق نیز صاحب نظر بوده است.
او نماینده ایدئالیسم ذهنی و در تئوری شناخت نماینده سوبژکتیویسم بوده است.
۱
· سقوط و انحطاط اتیک بورژوائی در آلمان به وسیله شوپنهاور به راه می افتد.
۲
· نگرش پسیمیستی (بدبینانه) بنیادی شوپنهاور نسبت به زندگی در اتیک او نیز بازتاب تعیین کننده می یابد:
· زندگی چیزی جز گناه و درد و رنج نیست.
· بنابرین، مرگ بهتر از زندگی است.
۳
· به نظر شوپنهاور، خصلت اراده انسانی عبارت است از خودخواهی ارتقا داده شده تا درجه بدخواهی.
۴
· تنها آنجا که ترحم در کار باشد، می توان از اخلاق سراغ گرفت.
۵
· اما چون در جهان اسیر در چنگ اگوئیسم و بدی، نمی توان اصل ترحم را به طور فراگیر تحقق بخشید، پس تعیین هنجارها و مؤلفه های اخلاقی برای انسان ها ـ آنسان که در اتیک پیشین، مثلا اتیک کانت رواج داشت ـ عبث و بیهوده است.
۶
· شوپنهاور از ناتوانی کذائی انسان ها در کاهش درد زندگی نتیجه می گیرد که باید از زندگی واپس نشست و جهان را به حال خود رها کرد و به دست سرنوشت و یا هیچ و پوچ سپرد.
۷
· اتیک شوپنهاور، اتیکی پسیمیستی (بدبینانه)، نیهلیستی و سرانجام فاتالیستی است.
۸
· اتیک شوپنهاور انسان را خلع سلاح می کند و به انفعال مطلق در زندگی محکوم می سازد.
۹
· بدین طریق ـ آگاهانه و یا ناآگاهانه ـ به مثابه ایدئولوژی ئی در می آید که در خدمت ابدی کردن مناسبات حاکمیت و استثمار سرمایه داری بر ضد گرایشات رهایی بخش توده های خلق است.
۱۰
· اتیک شوپنهاور، اتیکی ارتجاعی و ضد خلقی است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر