۱۳۹۹ دی ۱, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۷۹۷)

 

  پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

سیستم

(سامانه)

 

۲۷

·    در قاموس مارکس، جامعه ارگانیسم (اندام) یکپارچه و وحدت مندی است.

·    سیستمی است که در آن، عناصر و مناسبات مختلف، پویا (دینامیک) هستند و نیروهای مولده نقطه آغازین انقلابی کننده ی (منقلب کننده ی) این دینامیک محسوب می شوند.

 

۲۸

·    مناسبات تولیدی حاصله از سطح توسعه تاریخا مشروط نیروهای مولده، تشکیل دهنده سیستم بغرنجی از عناصر، روابط، مقولات و قوانینی اند که با یکدیگرتأثیر متقابل ارگانیکی (عضوی) دارند و همگی با نیروهای مولده، شاخص (مشخص کننده) فرماسیون اقتصادی جامعه اند.

 

۲۹

·    از آنجا که مناسبات تولیدی، مناسبات اقتصادی میان انسان ها در روند تولیدند و در جوامع طبقاتی، مناسبات میان طبقات اجتماعی اند، در نگرش های سیاسی، قضایی ـ حقوقی، اخلاقی و غیره این طبقات اجتماعی و در مؤسسات و نهادهای درخور روبنای جامعه منعکس می شوند.

 

۳۰

·    میان عناصر و مناسبات روبنایی جامعه نیز پیوندهای متقابل وجود دارند که مشخصه هر سیستم ارگانیکی است.

 

۳۱

·    این سیستم از طریق شعور، کردوکار افراد، گروه ها و طبقات اجتماعی را تحت تأثیر قرار می دهد و بدین طریق، بر مناسبات تولیدی (زیربنای اقتصادی) در مجموع به طور اکتیو اثر می گذارد.

 

۳۲

·    جامعه، سیستم یکپارچه ای از عناصر، مناسبات، سیستم ها و زیرسیستم های به طور عضوی به هم پیوسته و درخور همدیگر است.

·    سیستمی که در آن فونکسیون اجتماعی، یعنی ماهیت جامعتی هر کدام از پدیده های جامعتی بسته به خصلت سیستم جامعتی در مجموع، تعیین می شود.

 

۳۳

·    فقط از نقطه نظر (منظر) کل سیستم جامعتی می توان از پیوندهای متقابل سیستم ساز میان جوانب و عناصر مختلف ارگانیسم (اندام) جامعتی پرده برداشت و توضیح شان داد و بدین طریق تعین مندی (دترمیناسیون) دیالک تیکی توسعه («رفتار») جامعه بشری را درک کرد.

 

۳۴

·    این نقطه نظر مبتنی بر کلیت جامعه به مثابه سیستم، مشخصه ماهوی ئی است که جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی را با جامعه شناسی بورژوایی مرزبندی می کند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر