۱۳۹۹ دی ۷, یکشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) اتیک (اخلاق) (۲۰) (بخش آخر)

 Das Dreieck von Ethik, Moral und Recht | Michael Rasche

 

پروفسور دکتر ماتهویس کلاین

برگردان 

شین میم شین

 

۱۸

·    در گذار جامعه به سیستم اجتماعی توسعه یافته سوسیالیسم، بسیاری از مسائل تئوریکی اتیک مارکسیستی باید در مطابقت با شرایط اجتماعی جدید و الزامات جدید تدقیق شوند:

·    از آنجمله اند:

 ۱

·    حل و فصل تئوریکی رابطه متقابل اقتصاد و اخلاق.

 

۲

·    حل و فصل تئوریکی رابطه متقابل اقتصاد سیاسی و اتیک (در عرصه علمی)

 

۳

·    بررسی دیالک تیک حقوق و اخلاق.

 

۴

·    بررسی روند هنجارسازی در سوسیالیسم.

 

۵

·    بررسی روند نزدیک گشتن فرم های حقوقی و اخلاقی تنظیم روابط اجتماعی به یکدیگر و نفوذ متقابل آنها در یکدیگر.

 ***

 

۱۹

·    پژوهش همه جانبه روابط متقابل اتیک و پداگوژیک، اتیک و روانشناسی، اتیک و استه تیک نیز از اهمیت وافری برخوردار است.

 

۲۰

·    هر کدام از این سه علم (پداگوژیک، روانشناسی و استه تیک) به شیوه خاص خود سهم معینی به تشکیل شعور اخلاقی اجتماعی و فردی و به شیوه تأثیرگذاری محرکه های اخلاقی جدید و مشخصه های ماهوی شخصیت و همبود سوسیالیستی ادا می کند.

 

۲۱

·    بررسی تئوریکی این مسائل و مسائل دیگر باید در کشور سوسیالیستی به یکی از الزامات ضرور عملی و بی واسطه مبدل شود.

 

۲۲

·    این بررسی به تشکیل یک تئوری تربیتی مارکسیستی واحد کمک می کند.

·    تئوری تربیتی ئی که از چارچوب پداگوژیک تاکنونی پا فراتر می گذارد و کلیه جوانب روند اجتماعی تشکیل شخصیت سوسیالیستی و توسعه همبود سوسیالیستی را در برمی گیرد و مبانی لازم را برای تشکیل سیستم ایدئولوژی و فرهنگ سوسیالیستی آماجگرا و آگاه پدید می آورد.

 

۲۳

·    این بررسی، علاوه بر این به هدایت برنامه ریزی شده و دورنمامند روند ایدئولوژیکی در عرصه خاص توسعه اخلاق سوسیالیستی کمک می کند.

 

۲۴

·    تشکیل روابط اجتماعی جدید، شیوه جدید زندگی سوسیالیستی و شخصیت سوسیالیستی، قانونمندی اوبژکتیو جامعه سوسیالیستی است که زیر رهبری حزب مارکسیستی ـ لنینیستی به طور آگاهانه از طریق کرد و کار هدایتی دولت سوسیالیستی جامه عمل می پوشد. 

 

۲۵

·    حزب طبقه کارگر ـ به مثابه  نیروی اصلی رهبری و سازمانی جامعه سوسیالیستی ـ با پژوهش همه جانبه شرایط و شیوه های تأثیرگذاری قوانینی که مبانی این روند را تشکیل می دهند، با تعمیم تئوریکی خلاق خطوط ماهوی، قواعد و عادات اخلاقی جدید که در سوسیالیسم تشکیل می یابند، در مصوبات و رهنمودهای خویش، همزمان، صفحات ماهوی جدیدی به توسعه اتیک مارکسیستی می افزاید.

 

۲۶

·    تعیین وظایف و مصوبات حزب طبقه کارگر، سنگپایه تئوری مارکسیستی است و بنیان و ضامن آن است که اتیک مارکسیستی در پیوند تنگاتنگ با الزامات پراتیک اجتماعی سوسیالیسم، توسعه بیشتری بیابد و به سلاح برائی در راه شناخت و تغییر روابط اخلاقی و شعور اخلاقی انسان های جامعه سوسیالیستی بدل گردد.

 

·    مراجعه کنید به مورال (اخلاق)، هومانیسم، هنجار و ارزش

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر