(۱۸۶۴ ـ ۱۹۲۰)
جامعه شناس، حقوقدان، ناسیونال ـ اکونوم آلمانی
از کلاسیک های جامعه شناسی، علوم فرهنگی ـ اجتماعی
بلحاظ تئوری و مفهوم سازی مؤثر در زمینه های زیر:
جامعه شناسی اقتصادی
جامعه شناسی حاکمیت
جامعه شناسی مذهب
مؤسس اصل خنثائیت ارزش
آرامگاه او در هایدلبرگ است.
فرانک دپه او را «سوسیال ـ امپریالیست» می نامد.
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
نوع ایدئال
ادامه
۹
· در این موضع نهایتا
ایدئالیستی ـ ذهنی که روند شناخت واقعی را و مفهوم سازی ماتریالیستی ـ دیالک تیکی
را مخدوش می سازد، تغییری در محدودیت های هرازگاهی ماکس وبر در جهت الزام حفظ نوع ایدئال در پژوهش
پراتیک توسط او نمی دهد
۱۰
·
ماکس وبر با اثبات ماهیت و فونکسیون نوع ایدئال، راه را به
ورود نئوکانتیانیسم به جامعه شناسی بورژوایی باز می کند و حمله بر قوانین اساسی
علمی تئوری شناخت ماتریالیستی ـ دیالک تیکی و ماتریالیستی ـ تاریخی آغاز می کند.
· مراجعه کنید به
نئوکانتیانیسم
۱۱
· خیلی از جامعه شناسان
بورژوایی، بویژه در آلمان فدرال این کردوکار او را به عنوان رنسانس ماکس وبر می
فهمند و تفسیر می کنند.
۱۲
·
حضرات با برجسته سازی و مطلق سازی یکجانبه پدیده های
اجتماعی به تشکیل نوع ایدئال و در پیوند با آن، به اصطلاح، نوع استره ئو (استره ئو
تیپ) و ایمیج جهت تشکیل سیستم های سوسیولوژیکی می پردازند که در خدمت توجیه
مناسبات حاکمیت انحصاری ـ دولتی و مانی
پولاسیون نظری (تخریب افکار عمومی) و اشاعه نفرت آنتی کمونیستی اند.
۱۳
· مشخصات مقولات، مفاهیم و
قوانین جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنیینستی به شرح زیرند:
الف
· نسبتا درست اند.
ب
·
به مثابه تصاویر فکری در پراتیک واقعیت اجتماعی همواره قابل
امتحان اند.
· (آنها را همواره می توان
به محک پراتیک واقعیت اجتماعی زد.)
پ
· در قانونمندی های عینی و
قابل شناخت وجود دارند و مؤثر می افتند.
۱۴
· تیپولوژی مارکسیستی و الگوتصاویر آن مبتنی بر فلسفه علمی
ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی اند.
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر