پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان
شین میم شین
۱۷
· انسان در روند شناخت از تفکر مشخص (کنکرت) به کمک
تجرید (انتزاع) به تفکر مجرد (ابسترکت) فرا می رود.
· به تفکری که با مجردها کار می کند.
· مشاهدات را کنار می گذارد و اشیای ایدئال می
سازد.
۱۸
· این گذار از مشخص (Kl) به مجرد (A1)، از یک سو
موجب غنی تر گشتن شناخت می شود و به انسان در کلاف سردرگم انبوهه ای از اشیاء،
امکان پیدا کردن راه را اعطا می کند و از سوی دیگر به سبب صرفنظر کردن از
گشتاورهای معین فوق الذکر مربوط به تفکر مشخص موجب فقیرتر شدن تفکر می گردد.
۱۹
· انسان از این رو باید از تفکر مجرد (A1) دوباره به
تفکر مشخص (K2) که کیفیتی بالاتر دارد، برگردد.
۲۰
· در این مرحله تفکر، برتری مجرد (A1) نسبت به مشخص
(Kl) حفظ می شود.
· ولی همزمان از بین می رود و در مشخص جدیدی رشد و
توسعه می یابد.
۲۱
· و لذا برای نشان مراحل توسعه مفاهیم بالاخص و
تفکر بالاعم می توان فرمول زیرین را پیشنهاد کرد:
K1 to A1 to K2 to A2
۲۲
· منطق صوری که با توسعه و رشد مفاهیم و تفکر سر و
کار ندارد و تنها فرم های ایستای تفکر را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد، مفاهیم
«مشخص» و «مجرد» را اغلب به معنی نادرستی بکار می برد.
۲۳
· منطق صوری مفاهیم مجرد و طرز تفکر مجرد را بمثابه اکستنسیون در
نظر می گیرد و مفاهیم مشخص را بمثابه اینتنسیون
۲۴
· تز باصطلاح اکستنسیونالیته منطق مدرن، از این رو حاکی از آن است که کلیه تفکر را
می توان در تفکر مجرد صرف خلاصه کرد.
۲۵
· تز مخالف آن که در تز باصطلاح اکستنسیونالیته نه
یک تز، بلکه فقط مرزبندی میان منطق صوری نسبت به رشته های دیگر (مثلا منطق دیالک
تیکی) را می بیند، بر آن است که هیچ تفکری نمی تواند کاملا اکستنسونال باشد، بلکه همواره گشتاوری از اینتنسیونال را با خود به همراه دارد.
۲۶
· این امر با این حقیقت امر انطباق دارد که
اینتنسیون و اکستنسیون دو جنبه کل دیالک تیکی واحدی را تشکیل می دهند.
۲۷
· گاهی در منطق، احکام و مفاهیم عام را مجرد و
احکام و مفاهیم مفرد (مراجعه کنید به مفهوم فردی)
را مشخص می نامند.
۲۸
· این گونه تفاسیر نسبت به اصطلاح یاد شده اما
موجب سردرگمی مردم می شود.
۲۹
· چرا باید مفهوم مفرد «بشریت» به دلیل این که
شامل حال یک فرد واحد می شود، مشخص تلقی شود، ولی مفهوم «کرم خاکی» که بمثابه یک
اکستنسیون، کل طبقه ای از چیزها و تعداد بیشماری
از عناصر را در بر می گیرد، مجرد؟
۳۰
· تفاسیر دیگری نیز از مشخص و مجرد وجود دارند که
به همان سان از لحاظ علمی و فلسفی بی فایده اند.
· مراجعه کنید به تجرید (انتزاع)، شناخت.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر