پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
ایدئالیسم
ادامه
۱۲
ایدئالیسم سوبژکتیو (ذهنی)
·
ایدئالیسم سوبژکتیو (ذهنی) با نمایندگانی از قبیل برکلی
(برکه لی) و هیوم، شعور (روح) انسانی را از پیوندش با وجود مادی منفصل می سازد و
ادعا می کند که فقط شعور سوبژکتیو واقعا وجود دارد.
۱۳
·
ایدئالیسم سوبژکتیو (ذهنی) اکثر اوقات مرحله حسی شناخت را
روی هم رفته مطلق می کند و اعلام می دارد که فقط احساس ها، ادراکات و تصورات انسانی اند که حتما و به یقین وجود دارند.
۱۴
·
ایدئالیسم سوبژکتیو (ذهنی) جهان خارج، یعنی واقعیت عینی را
«مجموعه بغرنجی از احساس ها» قلمداد می کند که فقط در شعور (ضمیر) انسان ها وجود
دارد.
۱۵
·
ایدئالیسم سوبژکتیو (ذهنی) در صورت پیگیری به سولیپسیسم
منجر می شود، یعنی به وجود فقط و فقط فردی که می فلسفد.
۱۶
·
ایدئالیسم سوبژکتیو (ذهنی) در فلسفه بورژوایی معاصر در
مکاتب زیر عرض اندام می کند:
الف
·
در پوزیتیویسم
ب
·
در نئوپوزیتیویسم
پ
·
در پراگماتیسم
ت
·
در اگزیستانسیالیسم
·
مراجعه کنید به پوزیتیویسم، نئوپوزیتیویسم،
پراگماتیسم، اگزیستانسیالیسم
۱۷
·
ایدئالیسم سوبژکتیو (ذهنی) در نوع پوزیتیویستی اش بنیان
تئوریکی جامعه شناسی امپیریستی (تجربه گرایی) است.
·
مراجعه کنید به امپیریسم (تجربه گرایی)
۱۸
·
میان ایدئالیسم سوبژکتیو (ذهنی) و مذهب تفاوت ماهوی وجود
ندارد.
۱۹
·
به قول کلاسیک های مارکسیسم، «همه ایدئالیست ها، چه
ایدئالیست های فلسفی، چه ایدئالیست های مذهبی، چه ایدئالیست های کهنه و چه
ایدئالیست های مدرن، به چیزهای زیر باور دارند:
الف
·
به الهام
ب
·
به وحی
پ
·
به شفا و نجات
ت
·
به اصحاب اعجاز
۲۰
·
اینکه این عقیده خام و مذهبی باشد و یا فرم فلسفی و آموزشی
داشته باشد، بستگی به سطح تحصیل فرد مربوطه دارد.»
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۳، ص ۵۲۲)
۲۱
·
ایدئالیسم و مذهب با علم ناسازگارند و با ماتریالیسم تضاد
دارند.
۲۲
·
مفهوم ایدئالیسم به معانی اخلاقی زیر نیز به کار می رود:
الف
·
به معنی گرایش به ارزش های متعالی
ب
·
به معنی از جان گذشتگی
پ
·
به معنی فداکاری درراه انسان های دیگر و جامعه
·
مراجعه کنید به ماتریالیسم تاریخی
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر