پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
ایدئالیسم
ادامه
۶
ایدئالیسم اوبژکتیو (عینی)
·
ایدئالیسم اوبژکتیو (عینی) با نمایندگانی از قبیل افلاطون،
توماس فون اکوین و هگل، به تشبثات زیر دست می زند:
الف
·
روح (شعور) را مطلق می کند.
ب
·
روح (شعور) را از بنیان تاریخی ـ جامعه ای اش منفصل می
سازد.
پ
·
روح (شعور) را به موجودیت «اوبژکتیو» («عینی») مستقلی مثلا
خدا، روح جهانی، ایده مطلق مبدل می کند که به مثابه اصل آفریننده و اصل ازلی، مقدم
بر جهان مادی است.
۷
·
ایدئالیسم اوبژکتیو (عینی) اقرار می کند که جهان مادی،
طبیعت و جامعه در خارج از شعور (روح، ذهن) انسانی و مستقل از آن وجود دارند.
۸
·
ایدئالیسم اوبژکتیو (عینی) اما جهان مادی را نه به مثابه
چیزی که از خویشتن خویش پدید آمده و خلق ناپذیر و فنا ناپذیر است و بنا بر قوانین
درونی عینی اش حرکت می کند، در نظر نمی گیرد.
۹
·
ایدئالیسم اوبژکتیو (عینی) جهان مادی را به مثابه روح
(شعور) در خود در نظر می گیرد.
·
روحی (شعوری) که در خارج از مغز آدمی و مستقل از آن وجود
دارد.
۱۰
·
ایدئالیسم اوبژکتیو (عینی) امروزه در مکاتب زیر عرض اندام می
کند:
الف
·
در نئوهگلیانیسم
ب
·
در نئوتومیسم
پ
·
در اونتولوژی
·
مراجعه کنید به نئوهگلیانیسم، نئوتومیسم، اونتولوژی
۱۱
·
ایدئالیسم اوبژکتیو (عینی) بنیان تئوری اجتماعی کاتولیکی و
اوانگلیکی است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر