پروفسور دکتر کونو فوسل
مذهب چیزی
فراتر از افیون و اعتراض
مذهب پایگاه اجتماعی نیز دارد!
برگردان
شین میم شین
بخش سوم
اسطوره، ایده ئولوژی، مذهب
انطباق و تمایز
تز دوم
۱
·
مذهب در مقایسه با اسطوره، سیستم فراگیرتری است.
۲
·
مذهب علاوه بر عناصر اسطوره ای، حاوی عناصر جادوئی، عناصر
عرفی و عناصر دگماتیک و اتیک (اخلاق) عقلائی است.
۳
·
البته عناصر اسطوره ای مذهب به لحاط فونکسیون همتراز با
عناصر غیر مذهبی اساطیر اند.
۴
·
درست به همین دلیل است که مذهب نمی تواند از اساطیر صرفنظر
کند، وقتی که آنها را از عرصه بدر می راند، تا کارآئی برتر خود را به نمایش
بگذارد.
۵
·
از این رو، هر برنامه
اسطوره زدائی به معنی تضعیف همزمان مذهب و به معنی تخریب توان کارآئی
خاص مذهب خواهد بود.
تز سوم
۱
·
مذهب در مقایسه با ایده ئولوژی نیز سیستم فراگیرتری است.
۲
·
مذهب در همه جا، تنها زمانی به لحاظ فونکسیون همتراز با ایده
ئولوژی است که در جامعه ای برای انجام فونکسیون های خاص ایده ئولوژی به خدمت گرفته
شود.
۳
·
این همترازی فونکسیونال و این پدیده که مذهب اغلب «ایده
ئولوژی بهتری» است، سبب می شود که انسان ها بطور انتزاعی میان مذهب و ایده ئولوژی
در مجموع علامت تساوی بگذارند.
۴
·
آنها اما با این کار هم تفاوت محتوائی عناصر مذهب و ایده ئولوژی را نادیده می گیرند و هم یکسانی
تشکیل عام مذهب و ایده ئولوژی به مثابه سیستم را.
۵
·
بنابرین، مذهب می تواند ایده ئولوژی نیز باشد.
۶
·
اما ایده ئولوژی هرگز نمی تواند مذهب باشد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر