۱۳۹۶ دی ۲۳, شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۱۴۳)


پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

پیشکش
به
امیر حسین آریان پور

دیسپونیبیلیته
(کلید هر قفلی بودن، همه فن حریف بودن)

۱
·    دیسپونیبیلیته به قابلیت افراد در زمینه به کار گمارده شدن  همه جانبه آنها در روند حیاتی ـ عملی ـ اجتماعی اطلاق می شود. 
·    مؤسس مفهوم دیسپونیبیلیته، مارکس است.

۲
·    تنها تحت مناسبات تولیدی سوسیالیستی است که «دیسپونیبیلیته انسان ها به معنی همه جانبه اش در عرصه الزامات کاری متنوع پیشبرد کسب می کند.
·    تحت مناسبات تولیدی سوسیالیستی است که افراد همه جانبه توسعه یافته، تربیت می شوند و در زمینه طرز کار های تعویض یابنده، می توانند از عهده ایفای فونکسیون های اجتماعی مختلف برآیند.»
·    (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۳، ص ۵۱۲)

۳
·    مفهوم دیسپونیبیلیته که توسط مارکس تأسیس یافته با روند انقلابی تحول سوسیالیستی حوزه تولید مادی به مثابه وظیفه و عمل تاریخی خود مولدین، پیوند بیواسطه ای دارد.
 
۴
·    مفهوم دیسپونیبیلیته همه جانبه انسان ها و یا افراد توسعه یافته، بخش مهم مدل اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی آینده سوسیالیستی همه انسان ها ست. 

۵
·    دیسپونیبیلیته حاوی دو جنبه بنیادی زیر است: 

الف
·    گرایش توسعه تاریخی دیسپونیبیلیته به مثابه روند توسعه مولدین (انسان های تولید کننده)  
ب
·    گرایش توسعه تاریخی دیسپونیبیلیته به مثابه مدل توسعه شخصیتی آتی و شرایط اجتماعی مشخصی که تحت آن شرایط،  انسان ها  دیسپونیبیلیته خود را عملا واقعیت می بخشند. (جامه عمل می پوشانند.)  

۶
·    کار هر فرد، اگرچه بنیان تعیین کننده ی دیسپونیبیلیته او را تشکیل می دهد، ولی مدل شخصیت سوسیالیستی   دیسپونیبل (همه فن حریف)، مبتنی است بر این اندیشه که انسان به مثابه موجد (آفریننده) حیات اجتماعی خویش، به کسب چنان فرم های تحول خویش نایل آید که او را به حاکمی بر این مناسبات اجتماعی مبدل سازند.  

۷
·    تنها زمانی که انسان مولد، صاحب وسایل تولید اجتماعی گردد، به مقام خاص مولد آزاد ارتقا می یابد که خود، تصمیگیر در زمینه های زیر است:

الف
·    تصمیگیر در زمینه ی تولید است. 

ب
·    تصمیگیر در زمینه تحول  پیشبینانه شرایط تولید است. 

پ
·    تصمیگیر در زمینه آماج های تولید است.

ت
·    تصمیگیر در زمینه توزیع ثروت اجتماعی است.  


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر