۱۳۹۶ بهمن ۸, یکشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۱۵۶)


 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

پیشکش
به
امیر حسین آریان پور

جامعه پژوهی امپیریکی (تجربی)
ادامه 
 
۴۵
پیش شرط های تئوریکی پژوهش سوسیولوژیکی امپریکی

الف
تئوری ماتریالیستی جامعه
(جامعه ـ تئوری ماتریالیستی)
(ماتریالیسم تاریخی)

۱
·    تئوری ماتریالیستی جامعه (جامعه ـ تئوری ماتریالیستی)، یعنی ماتریالیسم تاریخی، به مثابه سیستمی از احکام قانونی راجع به روند کلی جامعه بشری و به مثابه متدئولوژی عام، پیش شرط معتبر العام هر   پژوهش امپیریکی است. 

۲
·    هر زیرعرصه ی به طرز امپیریکی بررسی شونده ی جامعه، تنها به شرطی می تواند توضیح پذیر گردد، که به مثابه جزئی از اندام (ارگانیسم) جامعه در نظر گرفته شود.

ب
تئوری های سوسیولوژیکی راجع به سیستم های اجتماعی و سیستم های فرعی اجتماعی

·    تئوری های سوسیولوژیکی راجع به سیستم های اجتماعی و سیستم های فرعی اجتماعی که حاوی موضوع بررسی امپیریکی اند و یا موضوع بررسی امپیریکی با آنها در رابطه تنگاتنگی قرار دارد، جزو پیش شرط های تئوریکی پژوهش محسوب می شوند.    

پ
احکام تئوریکی علوم منفرد

·    احکام تئوریکی علوم منفرد مختلف در وابستگی به موضوع مورد بررسی، جزو پیش شرط های تئوریکی پژوهش سوسیولوژیکی امپیریکی محسوب می شوند. 

۴۶
·    پیش شرط های تئوریکی پژوهش را نباید به سطح بافت های مقوله ای و مفهومی انتزاعی ئی که داتاهای امپیریکی در آنها صرفا تنظیم یافته اند، تنزل داد.

۴۷
·    خاصیت (خودویژگی) پژوهش سوسیولوژیکی امپیریکی، از خواص (خودویژگی های) موضوع جامعه شناسی مارکسیستی و از جایگاه آن در سیستم علوم حاصل می آید.  

۴۸
·    بغرنجی موضوع جامعه شناسی مارکسیستی در همکاری ضرور (جبری)  با علوم اجتماعی دیگر به نفوذ خاص بررسی های امپیریکی و به بغرنجی  خاص  متد پژوهش امپیریکی منجر می شود.

۴۹
·    متد پژوهش سوسیولوژیکی امپیریکی از بغرنجی موضوع مورد بررسی، اهمیت ترکیب متدهای منفرد را کسب می کند.

۵۰
·    این حقیقت امر که جامعه شناسی مارکسیستی ترکیب تئوریکی چندین عضوی است، بضاعت و برنامه ریزی پژوهش  امپیریکی خاصی را الزامی می سازد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر