۱۳۹۶ بهمن ۹, دوشنبه

آدم ها و آیینه ها (۱۳)

دکتر مجید سمیعی در آیینه این و آن 
 
مجید سمیعی
 (۱۳۱۶ )
 
ویرایش و تحلیل
  از
میم حجری
 
پیشککش
به
مسعود پرولتر
که
چشم ما ست.
 
۱
ما
با
 دکتر سمیعی
 به عنوان پزشک جیره خوار و "مزدور" سرکار داریم 

حریف محترم
برجسته ترین شخصیت علمی کشور خود
را
جیره خوار و مزدور 
می نامد.
 
سؤال این است
که
منظور او 
از 
مفاهیم جیره خوار و مزدور
 چیست؟

 
 
جیره خوار
به
خدمتگزاری اطلاق می شد
که
از
مخدوم خود
به عوض مواجب، 
جیره 
(خواروبار)
دریافت می کرد.
 
فرهنگ واژگان فارسی 
 
۲
ما
با
 دکتر سمیعی
 به عنوان پزشک جیره خوار و "مزدور" سرکار داریم
 
قبل از پرداختن به منظور اصلی حریف،
باید گفت 
که
او
توده زحمت
را
به طرز فرمالیستی
به دو دسته طبقه بندی می کند:
 
الف
مواجب گیران
 (حقوق بگیران) 
که
از 
طبقه حاکمه بنده دار و فئودال
پول می گیرند.
 
ب
جیره خواران 
(خواربارگیران) 
 که
از 
همان طبقه حاکمه
مواد غذایی دریافت می کنند.
 
۳
پناهنده ها
هم
در
بهشت برین متروپل های امپریالیستی
 بخشا 
جیره
(کوپن مواد غذایی)
دریافت می کنند
و
بخشا
پول نقد.
 
خدا
این بهشت برین را نصیب شمر لعین هم نکند.
 
درد درماندگی کسی داند 
که
به
درماندگی
دچار
 آید.
 
۳
ما
با
 دکتر سمیعی
 به عنوان پزشک جیره خوار و "مزدور" سرکار داریم 
حریف محترم
چه بخواهد و چه نخواهد
  مواجب گیری را می ستاید و جیره خواری را می کوبد.
 
یعنی
حریف
فرم دریافت اجرت به ازای زحمت
را
سانترالیزه می کند.

در نظامات برده داری و فئودالی 
هم
 همین ارزیابی از همنوعان
 به عمل می آید.

بی دلیل نیست
که
جیره خواری
فحش واژه و تحقیر واژه شده است.

حریف محترم
هم
آن
را
به مثابه فحش واژه به خدمت می گیرد.

حریف
پزشک جراح جهانشهیر
را
تحقیر می کند.

۴

ما
با
 دکتر سمیعی
 به عنوان پزشک جیره خوار و "مزدور" سرکار داریم

مزدور
به کسی‌ اطلاق می شد
که‌ برای‌ دیگری‌ کار می کرد و مزد می‌ گرفت.
 مزدبر و مزدگیر هم‌ می گفتند.
 
فرهنگ واژگان فارسی

انگلس
رضی الله عنه
هم
اثر تکاندهنده ای 
تحت عنوان «سرمایه و کارمزدوری» به میراث نهاده است.
یادش به یاد باد.

حالا
این سؤال سمج بسان جنی جلو می آید 
و
می خواهد بداند
 که
چرا مزدوری فحش واژه شده است؟

کار کردن و به ازای کار پشیزی گرفتن که جرم و جنایت نیست.

راستی چرا و به چه دلیل؟

۵

 
ما
با
 دکتر سمیعی
 به عنوان پزشک جیره خوار و "مزدور" سرکار داریم
 
برای پیدا کردن پاسخ به این پرسش
باید 
سری به دیوان حافظ زد:

تو بندگی
ـ چو گدایان ـ
 به شرط مزد مکن.

که
دوست
خود
روش بنده پر وری داند.

معنی تحت اللفظی:
تو
به ازای دستمزد کار مکن.
(کارگر و پرولتر مباش.) 
 
مزدوری
صفت گدایان
است
(صفتی مذموم است.)

دغدغه خاطر در زمینه اجرت نداشته باش.
برای اینکه ارباب بنده دار (دوست) روش بنده پروری را بلد است.
(به عوض پرولتر بودن، بنده باش.)
 
۶
ما
با
 دکتر سمیعی
 به عنوان پزشک جیره خوار و "مزدور" سرکار داریم
 
خواجه شیراز
هم
مزدروی
را
ننگ و عیب و عار می داند.
 
خواجه شیراز
مزدروی
را
صفت لومپن پرولتاریا 
می داند.
 
در قاموس خواجه،
کار به ازای مزد
ننگ و عیب و عار است.
 
اما
چرا و به چه دلیل
بنده و رهی و کنیز و زر خرید و غلام حلقه به گوش کسی بودن، 
بهتر
 از 
پرولتر بودن
 و 
به
 ازای کار خود 
دستمزد طلب کردن 
است؟
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر