۱۴۰۴ شهریور ۷, جمعه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره الأنعام ) (۴۵۹)

   

 ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی


﴿ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ ۖ مِّنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ وَمِنَ الْمَعْزِ اثْنَيْنِ ۗ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الْأُنثَيَيْنِ ۖ نَبِّئُونِي بِعِلْمٍ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ﴾
[ الأنعام: ۱۴۳]

هشت لنگه: از گوسفند، نر و ماده و از بز، نر و ماده. 

بگو:

 آيا آن دو نر را حرام كرده است يا آن دو ماده را يا آنچه را در شكم مادگان است؟

 اگر راست مى‌گوييد از روى علم به من خبر دهيد.

﴿وَمِنَ الْإِبِلِ اثْنَيْنِ وَمِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْنِ ۗ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الْأُنثَيَيْنِ ۖ أَمْ كُنتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ وَصَّاكُمُ اللَّهُ بِهَٰذَا ۚ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا لِّيُضِلَّ النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ﴾
[ الأنعام: ۱۴۴ ]

و از شتر نر و ماده و از گاو نر و ماده، 

بگو:

 آيا آن دو نر را حرام كرده است يا آن دو ماده را يا آنچه را كه در شكم مادگان است؟

 آيا آن هنگام كه خدا چنين فرمان مى‌داد شما آنجا بوديد؟ 

پس چه كسى ستمكارتر از آن كسى است كه به خدا دروغ مى‌بندد تا از روى بى‌خبرى مردم را گمراه كند؟ 

هر آينه خدا ستمكاران را هدايت نمى‌كند.

 

کریم
در این دو آیه،
به اختلافات نظر فقهی در زمینه حلال و حرام بودن چهارپایان
میان اسلام و یهودیت و مسیحیت می پردازد.



﴿قُل لَّا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَىٰ طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ﴾
[ الأنعام: ۱۴۵]

بگو:

 در ميان آنچه بر من وحى شده است چيزى را كه خوردن آن حرام باشد نمى‌يابم، 

جز مردار يا خون ريخته يا گوشت خوك كه پليد است يا حيوانى كه در كشتنش مرتكب نافرمانى شوند و جز با گفتن نام اللّه ذبحش كنند. 

اگر كسى ناچار به خوردن گردد هرگاه بى‌ميلى جويد و از حد نگذراند بداند كه خدا آمرزنده و مهربان است.

کریم
در این آیه،از اطعام مردار و خون لخته و گوشت خوک نهی می کند.
این نهی از منکر کریم،
هم علمی است و هم بهداشتی ـ پزشکی.

جالب انعطاف کریم در فرامین صادره است:
اگر کسی چز گوشت خوک و مردار چیزی برای خوردن و زنده ماندن در اختیار نداشته باشد،
برای رفع جو و نجات از مرگ
خوردن شان ایرادی ندارد.
ولی هم باید آگاهانه باشد و هم به اندازه.
 

﴿وَعَلَى الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ ۖ وَمِنَ الْبَقَرِ وَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلَّا مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ۚ ذَٰلِكَ جَزَيْنَاهُم بِبَغْيِهِمْ ۖ وَإِنَّا لَصَادِقُونَ﴾
[ الأنعام: ۱۴۶]

و بر يهود حرام كرديم هر حيوان صاحب ناخنى را و از گاو و گوسفند پيه آن دو را جز آنچه بر پشت آنهاست يا بر چرب‌روده آنهاست يا به استخوانشان چسبيده باشد. به سبب ستمكاريشان اينچنين كيفرشان داديم، و ما راستگويانيم.

 
کریم
در این آیه، حلال و حرام بودن مواد غذایی را نه به دلایل علمی و بهداشتی ـ پزشکی،
بلکه به عنوان تنبیه یهودیان می داند.

چاره ای هم ندارند.
۱۴۰۰ سال قبل
سطح توسعه علمی بسیار نازل بوده است.


﴿فَإِن كَذَّبُوكَ فَقُل رَّبُّكُمْ ذُو رَحْمَةٍ وَاسِعَةٍ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ﴾
[ الأنعام: ۱۴۷]

اگر تو را تكذيب كردند، بگو:

 پروردگار شما صاحب رحمتى گسترده است، و خشم و عذابش از مجرمان بازداشته نخواهد شد.

کریم
در این آیه،
تکذیب کنندگان پیامبر اسلام را مجرم می داند و تهدید به عذاب می کند.
جالب طرز استدلال کریم است:
خدا منبع رحمت فراگیر است و همزمان ابایی از خشم گرفتن و عذاب دادن به مجرمان ندارد.
این بدان معنی است
که
خدا از دید کریم،
دیالک تیکی از مهر و قهر (محبت و شقاوت) است.
 
این خصلت دیالک تیکی خدا
انعکاس خصلت دیالک تیک خوانین و سلاطین برده دار و فئودال است.

 در این آیه
 فرق و تفاوت و تضاد اسلام با زرتشتیت و مسیحیت همینجا ست:
خدا در قاموس کریم
نه رحیم محض است و نه بی رحم محض.
خدا 
دیالک تیکی از مهر و قهر است.
در حالیکه اهورا و مسیح پدر و پسر و روح القدس
مهر محض اند.
یعنی
  طرز تفکر دو متافیزیکی و خرافی است.
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر