۱۴۰۴ مرداد ۱۹, یکشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (د) دئيسم (ضد ته ئیسم) (۸)

Das Banner der Rhetos-Website: zwei griechische Denker betrachten ein physikalisches Universum um sie herum.


پروفسور دکتر  مارتین فونتیوس

برگردان

 شین میم شین

 

تاریخچه دئیسم 

 

تاریخچه دئیسم در فرانسه

 

۱

ولتر

(۱۶۹۴ ـ ۱۷۷۸)

از متنفذترین مؤلفین روشنگری فرانسه

در  فرانسه، قرن هجدهم را «قرن ولتر» می نامند.

از منتقدین سرسخت استبداد، حاکمیت فئودالی و انحصار جهان بینانه کلیسای کاتولیک.

از تدارک بینندگان فکری برجسته انقلاب فرانسه

حربه های او در دفاع از اندیشه های خویش:

استیل (سبک) بیان عامه فهم

طنز

 طعنه و ریشخند.

 

·    دئیسم در فرانسه توسط ولتر و روسو به درجه قدر قدرتی فکری اعتلا می یابد.

 

۲

·    انتقاد دئیستی در این میان، می تواند با چالش درونکلیسائی و با کارهای پیشین ژزوئیت ها پیوند مستقیم بر قرار کند.

 

۳

·    دئیسم فرانسه در روشنگری آغازین مجبور بود که نقاب اوتوپیستی بر سر کشد و یا به طور زیر زمینی به پخش جزوات مخفی بپردازد.

 

۴

·    دئیسم فرانسه در روشنگری آغازین تحت تأثیر بیل و به ویژه تحت تأثیر انتقاد پیشگویانه اسپینوزا از انجیل قرار داشت.

 

۵

·    توسعه اصیل تفکر دئیستی تحت چنین شرایطی غیرممکن بود.

 

۶

·    یزوئیت ها میان حسگرائی و طبیعتمذهب پیوند بر قرار کردند.

 

۷

·    جهانتصویر ولتر از زمان لشکرکشی او برای دفاع از نیوتون، مشخصه دئیسم فرانسوی شد.

 

۸

·    ولتر حتی در زمان حیاتش لقب آته ئیست مستور را داشت.

 

۹

·    در واقع، این دئیسم شورانگیز ولتر بود که موجب انتقاد بیرحمانه او از مذهب و کوشش های توضیحی بیشمار تاریخی او از مسیحیت و تأثیرگذاری ژرف او بر سرتاسر قرن می شود.

 

۱۰

ژان ژاک روسو (۱۷۱۲ ـ ۱۷۷۸)

نویسنده،

 فیلسوف،

پداگوگ،

طبیعت پژوه

و

 کمپونیست

 از تدارک بینندگان فکری انقلاب فرانسه

 

·    این امر ـ با شدت به مراتب بیشتری ـ در مورد تأثیر غول آسای ژان ژاک روسو بر آلمان نیز اعتبار دارد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر