۱۴۰۴ مرداد ۱۷, جمعه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (د) دئيسم (ضد ته ئیسم) (۶)

Das Banner der Rhetos-Website: zwei griechische Denker betrachten ein physikalisches Universum um sie herum.


پروفسور دکتر  مارتین فونتیوس

برگردان

 شین میم شین

 

 

مشخصات اصلی دئیسم

ادامه

 

مشخصه سوم دئیسم

ایده مسیحیت آغازین و شناخت تاریخی

 

۱

·    حسگرائی و ایده طبیعتمذهب یونیورسال (عام) هر چه کمتر برای تأثیرگذاری مشترک تعیین شده باشند، شناخت تاریخی و طبیعتمذهب طبیعی غیرتاریخی به همان اندازه کمتر می توانند با هم دمساز شوند.

 

۲

هربرت فون چربری

 (۱۵۸۳ ـ ۱۶۴۸)

سرباز،

 دیپلمات،

 تاریخدان،

 شاعر

 و

مذهبفیلسوف بریتانیائی

 

·    اما علیرغم این، آندو در دئیسم به وحدت می رسند و به سبب همین مشخصه دوگانه، میان دئیسم آغازین (هربرت فون چربری) و دئیسم واپسین (هیوم، هردر) تفاوت ماهوی وجود دارد و دئیسم با یکسان شمردن طبیعتمذهب  و مسیحیت آغازین به کشفی نایل می آید که مجموعه تحقیقات بعدی بر آن استوار می شوند:

 

الف

·    مسیحیت را تنها زمانی می توان به مثابه طبیعتمذهب  تلقی کرد که از قید و بند کلیسائی ـ تاریخی اش آزاد شود.

 

ب

·    پیش شرط این آزادی از قید و بند کلیسائی ـ تاریخی عبارت است از به رسمیت شناختن کلیسا و مسیحیت به مثابه دو ضد.

 

پ

·    و این شناخت تدارک دیده شده در انتقاد رفرماسیون از کاتولیسیسم و در انتقاد دسنت ها، سوسینیان ها و آرمینیانیست ها از پروتستانتیسم را دئیست ها (البته اغلب با وسایل نامناسب) به طور سیستماتیک به کمال رساندند.

 

ت

·    جدا کردن حساب همبود های مسیحی آغازین از حساب کلیسا در مورد مفهوم توسعه مسیحیت نیز اعتبار کسب می کند و تحقیق فشرده تاریخ مسیحیت آغازین را الزامی می سازد.

 

۳

·    همزمان، با مفهوم مسیحیت آغازین، امکان آن پدید می آید که ایده به طور حقوقی ـ طبیعی تعیین شده از ماهیت مسیحیت بر ضد مسیحیت مشخص در تاریخ و در عصر حاضر به کار برده شود و بدین طریق، آموزه (تعلیمات) کلیسائی را از درون متلاشی سازد.

 

۴

·    دئیسم تأثیرگذاری خود را در قرن هجدهم میلادی ـ قبل از همه ـ مدیون این سلاح بوده است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر