۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۳, پنجشنبه

معنای زندگی از دید این و آن (۹)

Bild

 
احسان طبری
(۱۲۹۵ ـ ۱۳۶۸)
  فیلسوف، نویسنده، شاعر

تحلیلی

از

شین میم شین

 

معنای زندگی

نِی بَهرِ ماتم است و نَه از بَهرِ اِضطِراب
نِی تَن زدن زِ رَنج و هَراسیدن از عَذاب

معنی تحت اللفظی:

معنای زندگی

نه تعزیه و مرثیه و تضرع و زاری و اضطراب

است،

نه گریز از رنج

و

نه وحشت از عذاب دوزخ.

آنچه که طبری در این بند شعر نفی و انکار می کند،

قابل تأمل است:

 

۱

نِی بَهرِ ماتم است و نَه از بَهرِ اِضطِراب
 

  مسیحیت و اسلام و به ویژه آیین تشیع 

معنای زندگی را در ماتم و اضطراب دانسته اند

که

باید مورد تجزیه و تحلیل مارکسیستی مشخص قرار گیرد.

طبری این تصور از معنای زندگی را رد می کند.


۲
نِی تَن زدن زِ رَنج و هَراسیدن از عَذاب

منظور طبری از مفهوم «تن زدن ز رنج»

راحت طلبی است.

راحت طلبی

یکی از فضایل اخلاقی و رفتاری اشراف انگل برده دار و فئودال و بورژوازی واپسین و معاصر است.

طبری به رد این معنای زندگی نیز می پردازد.

بی آنکه دلیلی ارائه دهد.

شعر که جای استدلال نیست.

دلیلش اما چیست؟

 

۳
نِی تَن زدن زِ رَنج و هَراسیدن از عَذاب

منظور طبری از مفهوم «هراسیدن از عذاب»،

همان دغدغه مسلمین از عذاب دوزخ است.

به همین دلیل

مسلمین از دوزخ هراسی 

برای زندگی شان معنا و محتوا استخراج می کنند.

این اما بر خلاف تصور طبری،

نه دوزخ هراسی محض، بلکه دیالک تیکی از آرزوی بهشت و وحشت از دوزخ است.

کل قرآن کریم

هم

مبتنی بر دیالک تیک تهدید (دوزخ) و تطمیع (بهشت) است.

مبتنی بر دیالک تیک بیم و امید است.

خدای اسلام

دیالک تیکی از رحمان و رحیم است.

دیالک تیکی از میر غضب و مادر است.

کریم

(مؤلف قران)

شخصیتی دیالک تیکی اندیش است.

مراجعه کنید 

به

قرآن کریم از دیدی دیگر  

  ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر