۱۴۰۱ بهمن ۱۱, سه‌شنبه

‍درنگی در اندیشه ای (۶۲۹)

 
میم حجری
 
جهان‌ نه کامل است، نه زیباست، و نه شریف، و هرگز هم قصد ندارد چنین چیزی شود. جهان به هیچ وجه قصد تقلید از انسان را ندارد. و از هیچ گونه قضاوتِ زیبایی شناختی یا اخلاقی ما متاثر نمی‌شود.
نیچه 
 
جهان 
یعنی جامعه بشری
 
جامعه بشری 
در توسعه و تکامل مدام است.
یعنی
کامل نیست.
ولی  رو به کمال می رود.
 
دیروز نیاکان ما در غارها در کنار موش ها و مارها در معرض خطرات مختلف مدام
زندگی می کردند.
امروز در مساکن مجهز به تسهیلات ستایش انگیز زندگی، زندگی می کنند.
 
یعنی 
جامعه و یا جهان   توسعه و تکامل یافته است.
 
جامعه
 زیبا ست.
نه فقط جامعه و جهان به مثابه کل
بلکه هر اتمی، هر مولکولی، هر ذره ای حتی زیبا ست.
 
نجابت و شرافت و اصالت
از مفاهیم طبقات اجتاعی برده دار و فئودال و روحانی است
و
 به جامعه نمی توان نسبتشان داد.
 
آدم باید به روز نیچه و هیتلر و  خمینی و شاملو بیفتد 
که 
منم منم سر دردهد 
و 
خود را شرف کیهان جا بزند.
 
قصد و هدف و اماج و نیت 
به آدمیان تعلق دارد و نه به جهان و جامعه.
 
جهان و جامعه
محصول کار مادی و فکری بشریت مولد و زحمتکش است.
اوبژکت است و نه سوبژکت 
مفعول است و نه فاعل.
 
اوبژکت که از سوبژکت تقلید نمی کند.
 
مگر صندلی از نجار تقلید می کند تا جهان از این و  آن تقلید کند.
 
کسی ادعا نکرده که جامعه قادر به قضاوت استه تیکی و اتیکی است.
استه تیک و اتیک (زیبایی شناسی و نه شناختی) و اخلاق 
چیزهای طبقاتی اند و نه چیزهای جهانی و یا جامعتی.
 
نیچه 
خردستیز است.
 
نیچه
خاتم الفلاسفه امپریالیسم است.
 
نیچه
فیلسوف کج و معوج فاشیسم است.
 
لاطائلات نیچه در زمان هیتلر تدریس می شد.
 
دلیل پیروزی سهل و آسان فاشیسم در آلمان
نفوذ افکار فاشیستی و ضد بشری و ضد عقلی و  ضد اخلاقی نیچه و شوپنهاور و غیره بوده است.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر