۱۴۰۱ دی ۱۵, پنجشنبه

هماندیشی با امیر حسین آریانپور (۲)

میم حجری

از كتاب: «زمينه جامعه‌شناسي»
مقدمه اول
شناخت

در جريان زندگي هر انسان، روابط پيچيده فراواني ميان او و محيط (كه شامل طبيعت و ساير انسان هاست) برقرار مي‌شوند. 

اين روابط كه انسان را به طبيعت و انسان‌هاي ديگر پيوند مي دهند، چون در اورگانيسم (بدن) انعكـــاس يابند، ذهـــــــن (mind) نام مي گيرند.

 

تعریف آریانپور 

از 

محیط 

(محیط پیرامون و یا محیط زیست)

تعریف فلسفی ـ علمی دقیقی نیست.


محیط پیرامون هر سیستم مادی 

به مجموعه همه سیستم های مغایر با آن اطلاق می شود

که 

بر آن تأثیر می گذارند و یا تحت تأثیر آن قرار می گیرند.

 

 تعریف آریانپور

از

ذهن

هم

تعریف ادبی و سطحی و علمی ناقص و حتی نادرستی است.

 

اين روابط كه انسان را به طبيعت و انسان‌هاي ديگر پيوند مي دهند، چون در اورگانيسم (بدن) انعكـــاس يابند، ذهـــــــن (mind) نام مي گيرند.


دلیل این نقص تعریفی آریانپور

 در نقص تعریفی او از مفاهیم انعکاس و ارگانیسم (اندام) است.

 

به زعم آریانپور

ذهن

به انعکاس روابط عینی انسان با محیط طبیعی و جامعتی در ارگانیسم اطلاق می شود.

 

ایراد چشمگیر تعریف آریانپور از ذهن،

قبل از همه

در

ایندیویدوئالیزاسیون (فردی کردن) ذهن

است.

 

ذهن 

بدین طریق

چیزی فردی و شخصی و انفرادی تصور می شود.

 

ذهن

ترجمه مفهوم فلسفی (ماتریالیستی ـ تاریخی) سوبژکت به فارسی و یا عربی است.

 

ذهن

در بهترین حالت

یکی از فرم های بسط و تعمیم مفهوم فلسفی سوبژکت است:

سوبژکت 

از

 تجرید کلیه چیزهای غیر اوبژکتیو (غیر عینی)

تشکیل می یابد:

در مفهوم فلسفی فراگیر سوبژکت

فرد، طبقه، فاعل، حتی بشریت و ضمنا ذهن می گنجند. 

 

مراجعه کنید 

به 

سوبژکت

 


 

سوبژکت  

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5368

 

پایان


 

دیالک تیک سوبژکت ـ اوبژکت

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2956

 

پایان

 

 

اين روابط كه انسان را به طبيعت و انسان‌هاي ديگر پيوند مي دهند، چون در اورگانيسم (بدن) انعكـــاس يابند، ذهـــــــن (mind) نام مي گيرند.

 

آریانپور

درک روشنی از تئوری مارکسیستی انعکاس هم ندارد.

 

به همین دلیل خیال می کند که محیط طبیعی و جامعتی در ارگانیسم افراد بشری منعکس می شود.

 

یکی از انتقادات تئوریکی وارده بر حزب توده

کوتاهی شرم انگیز آن در ترجمه مفاهیم فلسفی مارکسیستی از منابع مارکسیستی است.

 

لنین

انعکاس

را

«خاصیت ماده»

می داند.

 

این بدان معنی است

که

انعکاس

فراتر از تصور آریانپور از آن است.

 

همه چیز هستی در همدیگر منعکس می شوند.

 

یعنی

همه چیز هستی

آیینه بقیه چیزهای هستی است.

 

مثال:

بید عاقل و مجنون در آیینه آب استخر منعکس می شود.

 

انعکاس ساده و آیینه وار

در فرم های دیگر معروف خاص و عام است.


انعکاس محیط طبیعی و جامعتی در آیینه دل و یا روح و یا ضمیر بشری (و نه اندام بشر)

به واسطه اعضای حسی مثلا حواس پنجگانه صورت می گیرد.

 

چگونگی اش را خواهیم دید.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر