۱۴۰۱ دی ۲۸, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (پ) پیش بینی جامعتی (۴)

 
 
پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایشهورن

برگردان

شین میم شین

 

۱

·    پیش بینی جامعتی ـ به مثابه پیشگوئی مستدل علمی ـ در عرصه جامعه  بشری هنوز خیلی جوان است.

 

۲

·    تا قرن های قبل، تلاش در جهت پیشگوئی حوادث جامعتی مبتنی بود بر پیش شرط های ماقبل علمی و یا غیرعلمی.

 

۳

·    پیش بینی جامعتی تحت سیطره تفکر امپیریکی ـ ترادیسیونالیستی (تجربی ـ سنتی)، غیبگوئی پیامبرانه، طالع بینی و اوتوپیسم بود.

 

·    مراجعه کنید به به اوتوپی، ترادیسیونالیسم (سنتگرائی)

  

اوتوپی

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9929

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9935

 

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9944

 

۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9966

 

۵

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9990

 

پایان

 

۴

·    البته این امر مانع آن نمی شود که غیبگوئی پیامبرانه، پیشگوئی های اوتوپیستی و امثالهم در دوران های تاریخی ما قبل نقش انقلابی بازی کنند.

 

۵

·    علاوه بر این، باید یاد آور شد که پیشگوئی های امپیریکی ـ ترادیسیونالیستی  تحت شرایط تولیدی و جامعتی ایستا، عقب مانده و رقت بار آن زمان کافی بوده اند.

 

۶

·    درک ماقبل علمی و غیرعلمی از مسائل مربوط به آینده جامعه، در زمان های قبل، انعکاس این حقیقت امر بود که جامعه بشری هنوز در مرحله ما قبل تاریخ خویش قرار دارد.

 

۷

·    تنها پس از بررسی شرایط مادی و معنوی تاریخ واقعی جامعه بشری معلوم شد که روند توسعه جامعتی تا آن زمانی بشریت، به مثابه قوای بیگانه مسلط تحقق یافته است.

 

 ۸

·    اما در قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم، بر مبنای زیرنظریه های (زیرتئوری های) علمی و قانون شناسی نوزاد در عرصه پیوندهای جامعتی، عناصر و نطفه های پیش بینی علمی اصیل تشکیل یافتند.

 

·    (کوسنی، آدام اسمیت، ریکاردو، سن سیون، فوریه)

 

۹

 با تشکیل ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی، مبانی جهان بینانه، تئوریکی و متدئولوژیکی عام برای توسعه همه جانبه پیش بینی جامعتی علمی پدید آمد.

 

۱۰

·     علم پیش بینی جامعتی مارکسیستی فرزند نیازهای جنبش کارگری انقلابی است.

 

۱۱

·    توسعه علم پیش بینی جامعتی یکی از الزامات مبارزه رهائی بخش طبقه کارگر و پیش شرطی برای انجام نقش تاریخی ـ جهانی نیروی محرکه اصلی گذار به جامعه بی طبقه کمونیستی بوده است.

 

۱۲

·    همین جا نقشی که پیش بینی جامعتی از همان آغاز در مارکسیسم به عهده داشته، معلوم می شود.

 

۱۳

·    طولی نمی کشد که اصل بنیادی پیش بینی جامعتی مارکسیستی اعلام می شود، اصل معروف به وحدت علمیت و جانبداری انقلابی.

 

۱۴

·    پیش بینی جامعتی از دیدگاه مارکسیسم ـ لنینیسم باید بر شالوده علمی ـ رئالیستی بنا شود و همزمان چراغ راهنمای انقلابی در خدمت به منافع طبقه کارگر و تحول سوسیالیستی جهان باشد.

 

۱۵

·    توسعه علم پیش بینی جامعتی مارکسیستی ـ لنینیستی حاکی از آن است که در مبارزه رهائی بخش طبقه کارگر و در ساختمان سوسیالیستی جامعه، گذار از ما قبل تاریخ بشریت به تاریخ واقعی آن صورت می گیرد:

·    انسان ها زیر رهبری طبقه کارگر و حزبش، با شناخت قانونمندی های جامعه و در راستای منافع جامعتی خویش، آگاهانه، پیشبینانه و بر طبق برنامه به توسعه جامعتی خود آغاز می کنند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر