۱۴۰۱ بهمن ۷, جمعه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (پ) پیش بینی جامعتی (۱۲)

 
 
پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایشهورن

برگردان

شین میم شین

 

پیش بینی های جامعتی مارکسیسم ـ لنینیسم 
ادامه

 

۱

·    در تئوری جامعتی پوزیتیویسم، اغلب، پدیده پیوند برگشتی مثبت و یا منفی را که در پیش بینی های جامعتی عرض اندام می کند، دلیلی بر عدم امکان پیش بینی علمی قلمداد می کنند.

 

(مرتون

 از اصطلاح «غیبگوئی برای تأیید نظر خویش» استفاده می کند.

که به قول خواجه حافظ

«به تأیید نظر حل معما کردن» است و نه پیش بینی.

مترجم)

 

۲

·    پدیده پیوند برگشتی در پیش بینی های جامعتی واقعا هم وجود دارد.

 

۳

·    این پدیده ـ اما ـ با به رسمیت شناختن تعین مندی مادی پدیده های جامعتی، با درک ماتریالیستی کرد و کار جامعتی عملی انسان ها و با قبول دیالک تیک اوبژکت جامعتی ـ سوبژکت جامعتی به سدی اصولی در برابر پیش بینی جامعتی بدل نمی شود.

 

۴

·    علاوه بر این، منافع واقعی تعیین کننده انسان ها در پیش بینی درست حتی بر آینده ای قابل تشکیل، قابل راسیونالیزاسیون و قابل برنامه ریزی، یعنی بر پیش بینی های حاوی پیوند برگشتی اطلاعاتی بسط می یابد.

 

·     مراجعه کنید به پیوند برگشتی

 

۵

·    و همین مسئله در پیش بینی های جامعتی در چارچوب رهبری سوسیالیستی و در تدارک برنامه و تصمیمات پیش بینانه بالاخص دخیل است.

 

۶

·    برای پیش بینی ـ همیشه ـ این مسئله مطرح است که آن تا چه حدی با پارامترها و متغیرهائی سر و کار دارد که در خارج از عرصه تصمیمگیری سوبژکت عمل کننده قرار دارند و نمی توانند به وسیله او تحت تأثیر قرار گیرند (داتاها) و یا اما با پارامترهائی سر و کار دارد که می توانند کاملا و یا تا حدود معینی از سوی سوبژکت تحت تأثیر قرار داده شوند. (متغرهای ابزاری)

 

۷

·    اگر پیش بینی با پارامترهای تأثیر ناپذیر سر و کار داشته باشد، آنگاه باید راجع به آینده جبری (ضرور) گریزناپذیر و راجع به ضرورت گریزناپذیر عمل انسانی مطلع سازد.

 

۸

·    اگر پیش بینی با متغیرهای ابزاری سر و کار داشته باشد، باید راجع به میدان های آتی امکان پذیر مطلع سازد که چند و چونش به افراد عمل کننده، تصمیمگیر و برنامه ریز وابسته است.

 

۹

·    چنین پیش بینی ئی، پیش بینی روندهای سازندگی خواهد بود.

 

۱۰

·    اینجا ست که پیش بینی جامعتی با مدل سازی پیش بینانه از امکانات پیدایش، بررسی و تعیین میدان های تصمیمگیری، با پژوهش و ارزیابی پیش بینانه آماج ها و راه های عملا امکان پذیر سر و کار دارد.

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر