۱۴۰۱ دی ۲۳, جمعه

هماندیشی با امیر حسین آریانپور (۹)

 

میم حجری

از كتاب: «زمينه جامعه‌شناسي»
مقدمه اول
شناخت
ادامه

 

آریانپور

از برخورد و گسترش مفهوم ها در وهلة اول، حكم (judgement) و در وهلة دوم، استنتاج (reasoning) فراهم مي‌آيد. 
 
  تعریف آریانپور از استنتاج هم تعریف نادقیق نادرستی است.
 
 
روش استنتاج منطقی روشی است 
که
 از تشابه و یا انطباق خواص، روابط، ساختارها و یا فونکسیون های دو و یا چند پدیده،
 تشابه و انطباق خواص، روابط، ساختارها و یا فونکسیون های دیگر آنها
 نتیجه گرفته می شود.

 

   دو نوع اصلی استنتاج قیاسی به شرح زیرند:

الف 

   قیاس ساختاری

ب

    قیاس کارکردی (فونکسیونی)  

 

مراجعه کنید 

به

 

استنتاج قیاسی

(مقایسه)

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8182

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8185

 

پایان


معلوم نیست که منظور  آریانپور از برخورد مفاهیم و گسترش آنها چیست.

 
حكم 
گوياي روابط نسبتاً دور و ژرف واقعيت است، 
و 
 استنتاج
 از جمع شدن حكم‌هاي متعدد و حصول حكمي وسيعتر به دست مي‌آيد 
(استقراء)
 و
 اين حكم وسيعتر به سبب شباهتهايي كه به احكام سابق ذهن دارد، 
 مشمول آن احكام مي‌شود
 و
 بدين وسيله
 دقت و صراحت يا روشني بيشتري مي‌يابد 
(قياس).
 بنابراين
 استقراء 
(رسيدن از نمودهاي جزئي به مفهوم كلي) 
و 
قياس 
(شامل كردن مفهوم كلي بر مصاديق آن) 
در هر استنتاجي دخيل اند و از يك ديگر جدايي ندارند.

آریانپور

میان استنتاج و استقراء

علامت تساوی می گذارد.

استقراء 

به

 استخراج احکام 

به کمک احکام اثبات شده

 و 

یا استخراج شده از احکام دیگر 

که حقیقی اند و یا حقیقی تلقی می شوند،

 اطلاق می شود

 که 

بر طبق قواعد استنتاج منطقی صورت می گیرد.

 
تعریف رایج از استقراء

 مبنی بر شیوه نتیجه گیری ئی که از عام به خاص (و یا منفرد) می گذرد، 

تعریفی محدود است.

بخش دیالک تیکی استقراء 

را

 تقلیل (ردوکسیون) تشکیل می دهد و نه استنتاج (ایندوکسیون).  

  ما با دیالک تیک ددوگسیون ـ ردوکسیون (استقراء ـ تقلیل) سر و کار داریم.

  استقراء و تقلیل ضمن اینکه ضد یکدیگرند، با این حال، همدیگر را پیش شرط قرار می دهند.

 مثال برای تفهیم استقراء:

اگر باران ببارد، خیابان خیس می شود.

خیابان خیس است.

پس باران باریده است.

 

البته

خیسی خیابان می تواند به دلایل دیگری هم باشد.

ایراد استقراء همین جا ست.

مراجعه کنید 

به

استقراء

(ددوکسیون)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8172

 

پایان

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر