۱۴۰۱ دی ۲۴, شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (پ) پیش بینی جامعتی (۱)

 
 
پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایشهورن

برگردان

شین میم شین

 

۱

·      پیش بینی جامعتی در مارکسیسم ـ لنینیسم به مثابه جمعبندی پیش بینی هائی به کار می رود که یا به روندهای توسعه جامعتی همه جانبه مربوط می شوند و یا به زیرعرصه ها، زیرسیستم ها و یا زیر روندهای زندگی جامعتی (مثلا به توسعه نیروهای مولده، امور آموزشی سوسیالیسم، یکپارچه گشتن کارخانه های تحت مالکیت خلق و غیره.)

 

۲

·      هر چه راجع به مفهوم «پیش بینی» به طور کلی گفته می شود، در رابطه با پیش بینی جامعتی نیز صدق می کند.

 

۳

·      اما، تدوین پیش بینی های جامعتی با سلسله ای از دشواری های تئوریکی و متدیکی مواجه می شود که کرد و کار پیش بینانه را به طرز چشمگیری پیچیده می سازند و تنها بر پایه مارکسیسم ـ لنینیسم می توان از عهده حل شان برآمد.

 

۴

·      این دشواری ها ـ قبل از همه ـ از بغرنجی و پیچیدگی خارق العاده روندها و پیوندهای جامعتی سرچشمه می گیرند.

 

۵

·      این دشواری ها علاوه بر این، از این مسئله نشئت می گیرند که کلیه روندهای تحلیلی و پیش بینی در عمل انسان ها، گروه های اجتماعی و نیروهای طبقاتی تحقق می یابند و پیش بینی ها اینجا به مثابه ابزارهای مبارزه طبقاتی و تحول آگاهانه آینده جامعه مطرح می شوند و لذا به میزان زیادی به موضع سیاسی و ایدئولوژیکی پیش بینی کننده بستی دارند.

 

۶

·      ضمنا معلوم می شود که هدف مهم انسان از پیش بینی و پیش بینی جامعتی ـ در تحلیل نهائی ـ عبارت است تحول آینده جامعه بر مبنای پیش بینی و بر طبق برنامه.

 

۷

·      پیش بینی جامعتی نقش جهان بینانه عظیمی دارد.

 

۸

·      مسئله پیش بینی جامعتی، توسعه برنامه مند و تنظیم راسیونال روندهای اصلی جامعه و مسئله توسعه شعور دورنمائی ـ آتی  منوط بر پراتیک توده ها، همه در کانون جهان بینی مارکسیستی ـ لنینیستی به ویژه هومانیسم سوسیالیستی قرار دارند.

 

۹

·      زیرا اینجا مسئله راه مطرح می شود.

·      راه تعیین کننده ای که توده های زحمتکش ـ زیر رهبری حزب طبقه کارگر ـ باید طی کنند تا به فرمانروای زندگی جامعتی خویش ارتقاء یابند، نیروها و استعدادهای خلاق خود را به طور همه جانبه توسعه دهند و آینده جامعه خود را در راستای منافع خویش آگاهانه، آماجگرایانه، بر طبق برنامه و خلاقانه بر پا دارند.

 

۱۰

·      برای انسان سوسیالیستی مسئله اشتغال علمی ـ رئالیستی با  دورنمای تاریخی، با آینده ضمن محاسبه برگشتی، با محاسبه برگشتی از پیش بینی به پراتیک زندگی اجتماعی در زمان حال انسان ها، با تعیین، تصمیمگیری و حل وظایف امروزی مربوط به توسعه جامعه که بر اساس پیش بینی به عنوان آماج تعیین و مقرر گشته، مهمترین مسئله جهان بینانه محسوب می شود.

 

۱۱

·      فونکسیون پیش بینی جامعتی در عصر گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم گسترش دم افزون می یابد.

 

۱۲

·      در این دوره مسائل جامعه به موضوع مبارزه سیستم های جامعتی متضاد و نیروهای طبقاتی و ایدئولوگ های نماینده آنها مبدل می شود و به وسیله سلسله ای از شرایط تاریخی به طور اوبژکتیو مشروط می شود.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر