۱۴۰۱ دی ۳, شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (پ) پوزیتیویسم و نئوپوزیتیویسم (۹)

  

 پروفسور دکتر مانفرد بور

پروفسور دکتر گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

 

۱۰۲

کورت فریدریش گودل

(۱۹۰۶ ـ ۱۹۷۸)

از نمایندگان نئوپوزیتیویسم و از ریاضی دانان و منطقیون قرن بیستم

 

·    طنز تاریخ علوم چنان بود که نئوپوزیتیویستی مانند گودل به برکت تحقیقات ریاضی خود، به اثبات بی چون و چرا و غیرقابل رد این امر نایل آمد که مفهوم حقیقت سینتاکتیکی ریاضی صرف (ناب) به لحاظ علمی به درد نمی خورد و بدین طریق بطلان یکی از تزهای اصلی اولیه نئوپوزیتیویسم به طرز بی چون و چرائی به اثبات رسید.

 

·    مراجعه کنید به سمانتیک.

 

۱۰۳

·    محتوای واقعی گذار از ساختار سینتاکتیکی کلمات و جملات به سمانتیک، یعنی به معنی آنها، در وابستگی به نحوه حصول این «معنی» تعیین می شود.

 

۱۰۴

·    تا زمانی که معنی یک کلمه تنها به طور تعریفی با استناد به کلمات دیگر، که معنی شان ثابت تلقی می شود، تعیین می گردد، مسئله فقط از یک کلمه و یا از یک جمله به کلمات و یا جملات دیگر منتقل (جابجا) می شود.

 

(معنی واژه ها 

که 

در واژه نامه ها عرضه می شود،

فاقد ارزش علمی است.

نوعی فرمالیسم است.

در دیالک تیک واژه (فرم) و مفهوم (محتوا)

تعیین کننده، محتوا (مفهوم) است و نه فرم (واژه).

واژه

بی اعتنا به مفهوم

فاقد معنی روشن است.

مترجم)

 

۱۰۵

·    اما مفاهیم منطبق با کلمات بالاخره باید با چیزهائی مواجه شوند که خود مفهوم نیستند.

 

(مفهوم درخت

به

عنوان مثال

نتیجه تجرید سرو و صنوبر و غیره

است.

یعنی

منشاء مادی و واقعی ـ عینی دارد.

مترجم)

 

۱۰۶

·    این چیز آخر اما برای نئوپوزیتیویسم نه واقعیت عینی، بلکه تجربه بیواسطه است. 

 

۱۰۷

·    نئوپوزیتیویسم ـ بدین طریق ـ نه تنها خود را به مثابه ایدئالیسم ذهنی به طور کلی، بلکه به مثابه واریانت صرف ایدئالیسم ذهنی کلاسیک، مشروعیت می بخشد که در موردش همان حکم لنین صادق است که در مورد امپیریوکریتیسیسم صادق بود:

·    امپیریوکریتیسیسم چیزی جز فلسفه برکه لی نیست.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر