۱۴۰۱ آذر ۱۸, جمعه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (پ) پوزیتیویسم و نئوپوزیتیویسم (۱)

  

 پروفسور دکتر مانفرد بور

پروفسور دکتر گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

  

۱

·      پوزیتیویسم، یک واژه لاتینی است.

 

۲

·      پوزیتیویسم، جریان ایدئالیستی ـ ذهنی و ماهیتا اگنوستیسیستی فلسفه بورژوائی در قرون ۱۹ و ۲۰ میلادی بوده است.

 

·      مراجعه کنید به اگنوستیسیسم یا ندانمگرائی  

 

اگنوستیسیسم

(ندانمگرایی)

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8837

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8842

 

 

پایان

 

۳

·      نام «پوزیتیویسم»، به معنای محدود کلمه، برای نامیدن موضعگیری اساسی معرفتی ـ نظری و متدئولوژیکی ئی به کار می رود که تنها دسترس پذیرها یعنی حقایق امور «مثبت» (قابل ادراک) حاصله از طریق مشاهده را منبع و سرچشمه هر شناختی می داند.

 

۴

·      این حقایق امور «مثبت» را ما تنها به مثابه انبوهی از احساس ها (به مثابه تنوعی از ادراکات حسی) به دست می آوریم که حاوی قاعده مندی های معینی اند.  

 

۵

·      جهان عینی ـ واقعی خارجی اما دسترس پذیر نیست.

·      زیرا در احساس های ما نشانه ای از آن به مثابه جهان عینی ـ واقعی وجود ندارد.

 

۶

·      پوزیتیویسم مسئله اساسی فلسفه را «مسئله نما»  تلقی می کند.

 

(مسئله اساسی فلسفه

عبارت است از مسئله مربوط به رابطه ماده (طبیعت، وجود) و شعور (روح، تفکر).

مسئله اساسی فلسفه

عالی ترین مسئله فلسفه است که تقسیم بندی سیستم ها و نگرش های فلسفی به دو جریان اصلی ماتریالیسم و ایدئالیسم و حل بنیادی کلیه مسائل مهم فلسفی

وابسته به پاسخی است که بدان داده می شود.

 مترجم)

 

۷

·      پوزیتیویسم به دو دسته تقسیم بندی می شود:

 

الف

·      پوزیتیویسم (پوزیتیویسم قدیم)

 

ب

·      نئوپوزیتیویسم (پوزیتیویسم نوین و مدرن)  

 

 

۸

آگوست کومته

(۱۷۹۸ ـ ۱۸۵۷) 

ریاضی دان، فیلسوف، منتقد مذهب، از بنیانگذاران جامعه شناسی

 

·      بنیانگذار پوزیتیویسم قدیم (پوزیتیویسم فرانسوی) کومته بوده است.

 

۹

·      در آثار کومته، اصولا، کلیه عناصر نئوپوزیتیویسم  موجود اند.

 

۱۰

·      کومته خواهان منشاء قرار دادن دسترس پذیرها، حقایق امور، «مثبت ها» یعنی نمود ها و پدیده ها ست و مسئله  ماهیت و علت دسترس پذیرها را مسئله ای بی ثمر می نامد که باید از خطه فلسفه تبعید شود.

 

·       مراجعه کنید به دیالک تیک پدیده (نمود) و ماهیت.

 

۱۱

·      کومته بر این مبنا، قانون سه مرحله ای خود را وضع می کند:

 

۱۲

·      «هرشاخه شناخت ما از سه مرحله مختلف به ترتیب زیر می گذرد:

 

الف

·      مرحله تئولوژیکی (فقهی) و یا فرضی.

 

ب

·      مرحله متافیزیکی (ضد دیالک تیکی) و یا انتزاعی.

 

پ

·      مرحله علمی و یا مثبت.»

 

۱۳

·      مرحله علمی و یا مثبت را کومته مرحله انسانی واقعی می نامد و قصد بنیانگذاری آن را دارد.

 

۱۴

·      قانون سه مرحله ای در موارد زیر اعتبار دارد:

 

الف

·      در مورد توسعه علم به طورکلی.

 

ب

·      درمورد توسعه هر رشته علمی

 

پ

·      و بالاخره در مورد توسعه هر فرد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر