پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
پروفسور دکتر ورن فرید مالتوش
برگردان
شین
میم شین
۸
·
کوشش های به عمل آمده برای نشان دادن تفاوت اصولی میان رفتار
هوشمندانه انسانی (براساس مشخصات فوق الذکر) و کارآئی های ماشین های محاسبه
الکترونیکی اما تلاشی بیهوده است و تاب مقاومت در برابر انتقاد را ندارد.
·
زیرا تک تک مشخصات هوشمندی یاد شده را می توان به طور
ماشینی تقلید کرد.
۹
·
از این روست که می توان به معنای تجرید سیبرنه تیکی از
«هوشمندی ماشینی»، «هوشمندی مصنوعی» و امثالهم سخن گفت.
۱۰
·
مرزبندی میان هوشمندی انسانی و هوشمندی ماشینی اغلب بر
نتیجه گیری های باطل زیرین مبتنی است:
الف
·
بنا بر یکی از قوانین تئوری الگوریتم هر الگوریتم را می
توان در یک ماشین محاسبه الکترونیکی تحقق بخشید.
·
(ماشین تورینگ)
ب
·
اکنون اما کلیه مشخصات هوشمندی (مثلا تفکر هویریستیکی)
را نمی توان به وسیله الگوریتمی توصیف کرد و لذا می توان گفت که این امر تنها از
عهده هوشمندی انسانی بر می آید.
پ
·
این نتیجه گیری اما درست نیست.
·
زیرا پیوند میان الگوریتم و تحقق آن به وسیله ماشین
محاسبه برگشت پذیر نیست:
·
هرچیزی که قابل تحقق در ماشین محاسبه الکترونیکی باشد،
حتما نباید الگوریتم به معنای تئوری الگوریتم باشد.
۱۱
·
تفکر هویریستیکی را (حتی عالی ترین فرم متد آزمون و خطا را) نیز می توان بطور ماشینی تقلید
کرد.
۱۲
·
تجزیه و تحلیل دقیقی نشان می دهد که حتی نبوغ
را می توان به طور سیبرنتیکی توضیح داد که به معنای توسعه به مراتب عظیم تر
تفکرمندی هویریستیکی است.
۱۳
·
دلیل معقولی وجود ندارد که بگوییم که ماشین های آتی قادر
به انجام عالی ترین کارآئی های فکری بشری و حتی فراتر گذشتن از آن نحواهند بود.
۱۴
·
البته باید فراموش نکرد که چنین ماشین هائی باید اولا
قادر به مبادله اطلاعات آزاد با محیط خود باشند و ثانیا قادر به خود مطلوب سازی باشند.
۱۵
·
مخالفت هائی که با این احتمال
صورت می گیرد، بیشتر خصلت عاطفی دارند.
۱۶
·
این مخالفت ها بر این پایه استوارند که گویا هوشمندی و به
ویژه نبوغ خصلت ایراسیونال (ضد عقلی) دارند و یا از احساس و عاطفه ناشی می شوند و
کارآئی های ابرماشین های آتی توهینی بر عزت انسانی است.
۱۷
·
چنین مخالفت هائی بی پایه اند و ما را به یاد مخالفت
هائی می اندازند که با تز داروین راجع به
منشاء حیوانی انسان صورت گرفته و می گیرد.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر