۱۳۹۹ تیر ۵, پنجشنبه

درنگی در تحلیلات و تأملات و تصورات این و آن (سنت قتل ناموسی در طویله های جهان و جماران) (۲۲)

 
محمد فاضلی
(متولد ۱۳۵۳ در اراک)
جامعه‌شناس ایرانی، استادیار دانشگاه شهیدبهشتی،
مشاور وزیر نیرو و رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی است.
او از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک و مدیر شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی بود.
 
ویرایش و درنگ
از
ربابه نون 
 
۱۳ سؤال درباره قتل رومینا ۱۳ ساله
 
ده. 

آیا کسانی 
که
 نقشی در توقیف نُه ساله فیلم «خانه پدری» 
(با محوریت قتل ناموسی)
 – فقط به عنوان ابزاری برای طرح مسئله و نمادی از گفت‌وگوی اجتماعی درباره پدیده قتل ناموسی - 
داشتند 
و 
حتی 
پس از صدور مجوز اکران، 
باز هم
 آن‌
را 
از 
اکران 
بازداشتند، 
نقش و مسئولیتی در این گونه قتل‌ها دارند؟

 آیا
 آن‌ها 
به 
جز 
پنهان کردن این رخدادها و پاک دانستن جامعه از این گونه وقایع،
 راهبرد و راهکار دیگری هم برای جلوگیری از تکرار این وقایع دارند؟
 
این سؤالات «دهم» جامعه شناس طبقه حاکمه جماران
حاوی انتقادی عنقلابی از مأمورین عرشادی ـ عقیدتی ـ ایده ئولوژیکی طبقه حاکمه
است.

این سؤالات علامه
اما
ضمنا
حاوی «ره» نمود و راه «حل» برای جلوگیری از قتل های ناموسی کذایی است.

۱
آنچه که در این رهنمود و راه حل حریف
نادیده گرفته می شود،
اولا
پیوند دیالک تیکی توقیف فیلم با تأیید و توصیه و تحکیم قتل های ناموسی و بی ناموسی
است.

معمار نظری و مربی اصلی پدران فاناتیک رومیناها
طبقه حاکمه طویله جماران
است
و
اجامر جماران و خود جامعه شناسان
مأمورین این معمار و مربی جامعه اند.

۲
آنچه که در این رهنمود و راه حل حریف
نادیده گرفته می شود،
ثانیا
محتوای فیلم های فیلمسازان (و آثار هنری هنرمندان) طویله
است.

 خود آثار هنری هنرمدان طویله
فرم هنری ـ استه تیکی تبلیغ ایده ئولوژی طبقه حاکمه طویله
است
که
اگر فیلم تحلیل دیالک تیکی شود،
قضیه روشن می شود.

این بدان معنی است
که
فیلم مربوط به قتل ناموسی و بی ناموسی
بسان انتقاد بندتنبانی این و آن از قتل ها
حتما
نباید به روشنگری علمی و انقلابی و پرهیز بیننده از ارتکاب به قتل منجر گردد.

حتما
حریف خام اندیشی خواهد گفت:
اگر فیلم در راستای منافع ایده ئولوژیکی طبقه حاکمه بود،
توقیف نمی شد.

قضیه به این سادگی ها نیست.
اجامر فاشیسم و فوندامنتالیسم
هم
خر
و
هم
خردستیز
اند.

توقیف فیلم 
می تواند به دلیلی بندتنبانی باشد
مثلا به دلیل دیده شدن لبی، چشمی، مویی، ابرویی باشد.

اجامر فاشیسم و فوندامنتالیسم
چه بسا
عاجز از درک منافع استراتژیکی طبقه حاکمه اند.

بخش اعظم گروهک های نازی
توسط نازی های نازی آباد  
ترور دسته جمعی و یا سلکتیو شده اند.

هیتلر
برای تحکیم جای خود در قدرت
دهها رقیب همسان خود
را
به
توطئه ای 
ترور کرده است.

همین روند و روال
در
طویله جماران
هم
تکرار شده است.

 
 
خیلی از اجامر فوندامنتالیسم
توسط گروه های فاشیستی و فوندامنتالیستی دیگر
از
قبیل فرقان و مجاهدین خلق و غیره
و
هزاران تن از سران و اعضای دار و دسته های فوق الذکر
توسط اجامر حزب الله
زجرکش، اعدام و ترور شده اند.

۳
آنچه که در این رهنمود و راه حل حریف
نادیده گرفته می شود،
ثالثا
درس آموزی خرکی از گزارشات الکی و هنری از جنایات مرتکبه است.

شاید
یکی از دلایل توقیف فیلم توسط اجامر طبقه حاکمه
هم
همین درس آموزی از جنایات ناموسی و بی ناموسی 
بوده است.

مثال

پی از پیروزی عنگلاب اسلامی
در
مدفوعات طویله
گزارشاتی از فوت و فن شکنجه ساواک
منتشر شد.

خیلی از خامان خردستیز
از این جنایات ساواک درس آموزی کردند
و
به
شکنجه همنوعان خود
خطر کردند
که
عخبار مربوطه در مدفوعات طویله
منعکس و منتشر شد.

حیرت انگیز
بی اعتنایی مسعود امیدی و نوید نومیدی
 به
این نکات مهم 
در
لاطائلات جامعه شناس شیاد طویله است.

ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر