۱۳۹۹ خرداد ۲۸, چهارشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۶۵۷)


 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین 

نقش اجتماعی
(رل اجتماعی)
ادامه 
 
۳۱
·    ضمنا معلوم می شود که ادعا و یا انتظار از نقش به عنوان وساطت میان فرد و جامعه  به لحاظ تئوریکی ـ مفهومی به درد نمی خورد.

۳۲
·    نقشتئوری هر دو را به مثابه چیزهایی مطرح می سازد که از آغاز جدا از یکدیگر بوده اند.
·    نقشتئوری بدین طریق مکانیسم وساطت مطالبات اجتماعی معین عمل فردی ثانوی و استخراج گشته و قابل توضیح از مناسبات جامعتی را پیشاپیش اعلام می دارد.

۳۳
·    طرح مسئله مبتنی بر نقش بودن عمل انسانی به طور کلی و دو مسئله دیگر که تنها از تجزیه و تحلیل مناسبات جامعتی معین قابل توضیحند، در نقشتئوری بورژوایی به طرز مخدوش صورت می گیرد، چه رسد که به حل آنها.

۳۴
·    مسئله اول این است که نقش های مورد نظر را واقعا چه کسی و چه مرجعی تعریف می کند و انتظارات و توقعات منطبق با آنها را تبیین می دارد؟

۳۵
·    این چیزها بر خلاف ادعای دارندورف نه به مدد تئوری بورژوایی گروه های مربوطه، بلکه از مناسبات بنیادی اجتماعی ـ اقتصادی و طبقاتی قابل استخراجند.

۳۶
·    مسئله گذرایی تاریخی نقش های موجود نیز در همان سطح است.
·    بنا بر شرایط معین، تصمیم گرفته می شود که اعمال منطبق با نقش های تعریف شده به چه میزانی و به چه مدتی خواهد بود و یا غلبه بر سیستم موجود نقش ها و یا انفجار آن سیستم نقش ها بر چه اساسی قابل توضیح است.


۳۷
·    مبهم سازی شرایط و قوای محرکه واقعی عمل جامعتی منجر بدان می شود که نقشتئوری به استتار اهمیت، معنامندی و غلظت اجتماعی و تاریخی متفاوت روابط اجتماعی مختلف و بی اعتنایی به آنها بپردازد.
·    روابط اجتماعی ئی که هر فرد در آنها قرار دارد. 

۳۸
·    و بالاخره معلوم می شود که به مدد نقشتئوری، کاراکتریزاسیون (تعیین خصلت) کیفیت تاریخی بنیادی عمل انسانی در مناسبات تولیدی و مناسبات زندگی سوسیالیستی قابل توضیح عینی نیست.

۳۹
·    تعین جامعتی عمل فردی شخصیت سوسیالیستی خود را در همرنگ سازی و منطبق سازی فرد با نقش «برای انجام کاری و یا برای خواستن چیزی بدون آنکه خود متوجه باشد» نمودار نمی سازد.

۴۰
·    تعین جامعتی عمل فردی شخصیت سوسیالیستی خود را چه بسا در وقوف روزافزون فرد به پیوندهای جامعتی نمودار می سازد.
·    پیوندهایی  که به برکت عمل او واقعیت می یابند.
·    تعین جامعتی عمل فردی شخصیت سوسیالیستی خود را در وقوف او به امکان و ضرورت ناشی از عمل خود  نمودار می سازد.
·    تعین جامعتی عمل فردی شخصیت سوسیالیستی خود را در سمتگیری مستقلانه و خودآگاهانه فرد نسبت به الزامات جامعتی نمودار می سازد.
·    الزامات جامعتی ئی که بیانگر منافع شخصی بنیادی فردند و بنا بر شرایط وجودی هماهنگ فرد در همبود قوام می یابند.

پایان
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر