۱۳۹۹ تیر ۲, دوشنبه

درنگی در تحلیلات و تأملات و تصورات این و آن (سنت قتل ناموسی در طویله های جهان و جماران) (۲۰)

 
محمد فاضلی
(متولد ۱۳۵۳ در اراک)
جامعه‌شناس ایرانی، استادیار دانشگاه شهیدبهشتی،
مشاور وزیر نیرو و رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی است.
او از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک و مدیر شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی بود.
 
ویرایش و درنگ
از
ربابه نون 
 
۱۳ سؤال درباره قتل رومینا ۱۳ ساله
 
هفت. 

آیا 
رومینا 
مدرسه می‌رفت؟
 
 آیا 
نظام آموزش و پرورش ما 
در
 قبال بروز چنین مسائلی
 مسئولیتی دارد؟

 آیا 
معلمان و مدیران مدرسه 
مسئولیت داشتند 
وضعیت روحی او 
را 
زیر نظر داشته و نسبت به بروز واقعه‌ای نظیر فرار او با یک پسر 
حساسیت نشان دهند؟

 
هی
 جامعه شناس جماران،
سؤال هفتمت،
نه
یک سؤال،
بلکه
سه سؤال
است.
 
شمردن توانگر کند مرد
را
 
۱
آیا 
رومینا 
مدرسه می‌رفت؟
 
رومینا
برای چی باید به مدرسه برود؟
 
کسی در طویله جماران به مدرسه می رود،
که
دنبال درس و مشق و فقه باشد.
 
رومینا
درس و مشق و فقه
را
ازبر بود
و
دنبال شوهر می رفت.
 
مگر
بنا بر شرع آن ور و این ور
زنان
نباید خانه نشین باشند و به زاد و ولد بپردازند و شق القمر کنند؟
 
۲
 آیا 
نظام آموزش و پرورش ما 
در
 قبال بروز چنین مسائلی
 مسئولیتی دارد؟
 
تو
چه جامعه شناسی هستی؟
 
فونکسیون نظام آموزش و پرورش
در
طویله جماران
و
طویله های دیگر
چیست؟
 
مربی معلمین مدارس
کیست؟
 
محتوای کتب درسی در طویله جماران
چیست؟
 
شوهرجویی و شوهریابی
مگر
جرم است؟
 
ضمنا
چه
آلترناتیو و بدیلی برای هنر شوهریابی 
وجود دارد؟
 
آخر تو چه جامعه شناسی هستی
که
نمی دانی
فکر و ذکر و هم و غم و غم و غصه ۹۹ در صد سکنه جماران
سکس کتبی و شفاهی
است؟
 
اگر
تیز بیندیشی و نیک بنگری،
رومینا
دختر ایدئال طبقه حاکمه طویله جماران
 بوده است.

رومینا
مطلقا
در
خط امام
بوده است.

۳
 آیا 
معلمان و مدیران مدرسه 
مسئولیت داشتند 
وضعیت روحی او 
را 
زیر نظر داشته و نسبت به بروز واقعه‌ای نظیر فرار او با یک پسر 
حساسیت نشان دهند؟
 
تو
واقعا
از خدا و خرما
بی خبری.
 
معلمان و مدیران
مگر
بیکارند
که
از
دل کودکان شیرخوار
خبردار باشند؟
 
حقوق بخور و نمیر ماهانه معلمان و مدیران
چه بسا ماه ها به تعویق می افتد.
 
معلمان و مدیران
اگر خیلی هنر کنند
باید
به
نان سفره اهل و عیال خود
حسایت نشان دهند 
و
نه
به
وضعیت روحی توله های بی روح طویله بی روح.
 
ضمنا
مگر
خودت به وضعیت روحی توله های خودت
حساسیت نشان می دهی
تا
معلمان و مدیران
به
وضعیت روحی توله های دیگران 
حساسیت نشان دهند؟ 
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر