۱۳۹۹ تیر ۵, پنجشنبه

هماندیشی از فرنطینه شکرکوه با جماعتی انبوه (۱۵)


تندیس هماندیشی
از
هنرمندان کوبا

ویرایش و تحلیل
از
مسعود بهبودی
 
مسعود امیدی
بسته به مورد نیاز و تحلیل 
می توان و باید 
از 
عبارت دموکراسی توده ای یا دیکتاتوری پرولتاریا و زحمتکشان 
استفاده کرد.
 
اگر مراد ما دفاع از اقتدار حاکمیت برآمده از انقلاب در سرکوب نیروهای ضد انقلاب و برانداز و تلاش برای برگرداندن جامعه به عقب و احیای حاکمیت و نظام طبقاتی سرمایه داری باشد،
باید
 با 
اعمال دیکتاتوری طبقه کارگر و زحمتکشان
 ان را سرکوب کرد 
و 
ماهیت این کار
 از
 نوع سرکوب
 است 
و
 اعمال و دیکته کردن قدرت.
 
ما برای تأمل در این کامنت مسعود امیدی 
آن
را
نخست تجزیه و بعد تحلیل می کنیم:
 
۱
بسته به مورد نیاز و تحلیل 
می توان و باید 
از 
عبارت دموکراسی توده ای یا دیکتاتوری پرولتاریا و زحمتکشان 
استفاده کرد.
 
این جمله مسعود امیدی به چه معنی است؟
 
مسعود امیدی 
گذاشتن علامت تساوی
میان مفاهیم فلسفی دموکراسی توده ای و دیکتاتوری پرولتاریا و زحمتکشان (؟)   
را
بسته به نیاز (نیاز چه کسی؟) و تحلیل
مجاز می دارد.
 
یکی از مشخصات مهم روشنفکریت وطنی
برداشتن سنگ های سنگین تر از وزن خویش
است.
 
کسانی که عاجز از معنی کردن تحت اللفظی بیت شعری و یا جمله ای اند،
به
بررسی جامعه و جهان
خطر می کنند.
 
به
قول آخوندی در نمایشنامه گوهر مراد تحت عنوان «اتللو در سرزمین عجایب»،
نمایشنامه
را
از
آخر
 اجرا می کنند.
 
۹۹ درصد روشنفکریت وطنی
تعریف استانداردی از مفاهیم فلسفی، هنری، اخلاقی و جامعه شناسی و غیره 
که
به
خدمت می گیرند،
ندارند.
 
حالا برای روشن شدن قضیه و شروع تأمل بر روی سخن مسعود امیدی
به
عوض دموکراسی توده ای و دیکتاتوری پرولتاریا و زحمتکشان،
از
مفاهیم کرگدن و کره خر
بهره برمی گیریم
و
حکم مسعود امیدی را بازنویسی می کنیم:
بسته به مورد نیاز و تحلیل 
می توان و باید 
از 
عبارت کرگدن یا کره خر
استفاده کرد.
 
اکنون از فاجعه پرده برمی افتد.
 
۲
بسته به مورد نیاز و تحلیل 
می توان و باید 
از 
عبارت دموکراسی توده ای یا دیکتاتوری پرولتاریا و زحمتکشان 
استفاده کرد.
 
این بدان معنی است
که
مسعود امیدی
به
عینیت و علمیت و واقعیت و منحصر به فردیت مفاهیم،
بی اعتنا ست.
 
بدین طریق
وسواس دقتمند فلسفی در مورد مفاهیم
از بین می رود و خر تو خر مفهومی یکه تاز میدان می شود
و
تشکیل و توسعه و مبالدله اندیشه
مختل می گردد.
 
البته مسعود امیدی و نوید و غیره
منظور بدی ندارند.
در آثار لنین هم می توان به جملاتی از این قبیل برخورد کرد.
 
این کردوکار اما به لحاظ مفهومی به چه معنی است؟
 
۳
بسته به مورد نیاز و تحلیل 
می توان و باید 
از 
عبارت دموکراسی توده ای یا دیکتاتوری پرولتاریا و زحمتکشان 
استفاده کرد.
 
این بدان معنی است
که
دیکتاتوری پرولتاریا
ماهیتا
دیکتاتوری اکثریت قریب به اتفاق جامعه بر اقلیت انگشت شمار انگل
است.

یعنی
در
تحلیل نهایی
دموکراسی
است.

چون دموکراسی یعنی توده سالاری.

پس می توان به نوید و مسعود
حق داد.

اشکال اسلوبی (متدیکی) این کردوکار
اما
به
معنی انکار هویت چیزها به بهانه ماهیت آنها
 ست.

این فرمی از خردستیزی
است.

کرگدن و کره خر
ماهیتا
یکسانند.
 
چون
هر دو حیوانند.
 
حیوانیت آندو
اما
دلیلی بر انکار هویت آندو نمی شود.
 
۴
بسته به مورد نیاز و تحلیل 
می توان و باید 
از 
عبارت دموکراسی توده ای یا دیکتاتوری پرولتاریا و زحمتکشان 
استفاده کرد.
 
دلیل دیگر این نظر مسعود امیدی،
مشخصه دیگر روشنفکریت وطنی
است.
 
روشنفکریت وطنی
روی هم رفته
انشاء نویس
هستند
و
نه
تحلیلگر.
 
منظور مسعود امیدی 
از
«بسته به مورد نیاز و تحلیل»
هم
همین است.
 
انشاء نویس
بی اعتنا به واقعیت عینی و انعکاس آن به صورت مفاهیم (و واژه ها) ست.
 
انشاء نویس
در
شط خروشان شور و شوق و غریزه و غرور
زمین و آسمان
را
به هم می بافد،
بی آنکه بیندیشد.
 
یعنی
هر چه در دل دارد،
بی پروا و بی مهابا
 روی کاغذ می ریزد.
 
مفاهیم دموکراسی توده ای و دیکتاتوری پرولتاریا  
اما
تعریف دارند.
منحصر به فردند.
تعویض ناپذیرند.
 
اعضای جامعه
به
انضباط مفهومی نیاز مبرم دارند.
 
فقط 
در این صورت
امکان مبادله متمدنانه و فرهنگمندانه فکری امکان پذیر می گردد
و
عوامفریبی
رخت برمی بندد.
 
فقط 
در این صورت
 اندیشه
تشکیل و مبادله می شود و توسعه می یابد و جامعه به پیش می تازد.
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر