۱۳۹۹ تیر ۹, دوشنبه

هومانیسم و جنبش هومانیستی (۵)


 
پروفسور دکتر ماتهویس کلاین
پروفسور دکتر مانفرد بور
 
برگردان
 شین میم شین

  هومانیسم آنتیک
(هومانیسم جهان باستان کلاسیک)
  
۱
·      هومانیسم آنتیک از مراحل توسعه مختلفی می گذرد.

۲
·      نطفه های تاریخی آغازین هومانیسم آنتیک که در اساطیر و قدیمی ترین اشعار و قصه های خلق های بیشمار جهان باستان (مصری ها، بابلی ها، هندی ها، چینی ها، یهودی ها، فارس ها، یونانی ها و رومی ها) به میراث مانده، حاوی خطوط پسیمیستی (بدبینانه) مهمی اند.

۳
·      در این مرحله توسعه، «درد و رنج حیات انسانی»، استثمار و جنگ، فقر و گرسنگی، عداوت و اختلافات و کلا تأثیرات منفی متنوع جامعه برده داری بر زندگی انسانها هنوز به مثابه «سرنوشت شوم» مبتنی بر مشیت خدایان، به مثابه کیفر «گناهان» و یا نتیجه «نافرمانی» از فرامین الهی توضیح داده و توجیه می شوند.

۴
·      اما این شکوه و پرخاش استثمار شوندگان و فقرا بر ضد این آموزه های (تعالیم)مدافع منافع استثمارگران و اغنیا تنها زمانی گوش شنوا می یابند که بیانگر تردید در «حقانیت» نظام برده داری حاکم باشند.
·      همانطور که در جدال لفظی انسانی به تنگ آمده از زندگی با روح خویش، در قصه ای مصری مشاهده می شود.

۵
·      او شکوه و شکایت از آن دارد که همه جا چپاول و غارت رواج دارد، هرکس با توسل به زور به تصاحب دار و ندار برادر خویش دست می زند و قلدری و زورگوئی میان مردم اشاعه وسیع یافته است.

۶
·      در این جدال لفظی، جهان درونی انسانها، تضاد درونی آنها و تعویض مداوم حالات، افکار متضاد و ضد و نقیض آنها توصیف می شوند.

۷
·      دورنمائی که نویسنده این جدال لفظی برای انسان ها ترسیم می کند، پسیمیستی (بدبینانه) است.

۸
·      تلخی زندگی دنیوی به انسانها امکان شنیدن اندرزهای «حیات زمینی» را نمی دهد.
·      زیرا در این جهان برای انسانها سعادتی متصور نیست.

۹
·      چون زندگی انسانها در زمان حال غم انگیز است و انسانها در بن بستی بی روزنه خروج گیر کرده اند، تقریبا همه خلق های آنتیک به اختراع اساطیری راجع به جهان بهشتی آغازین دست می زنند و بدین طریق به اعتراض بر ضد نظام حاکم می پردازند و علاقه و اشتیاق خود را نسبت به حیات شایسته انسانی بازگو می کنند.

۱۰
·      انسانها همه چیزهائی را که از فقدان شان در مناسبات برده داری حاکم رنج می برند، در عالم خیال در «دوران طلائی» باز می یابند و ضمنا ادعا می کنند که آنها در گذشته واقعا وجود داشته اند، از آن جمله اند:

الف
·      برابری
ب
·      عدالت
پ
·      همبود
ت
·      عشق
ث
·      صلح
ج
·      سعادت
ح
·      رفاه
خ
·      شادی زندگی.

۱۱
·      در دوره های بعد، این تصورات از بین نمی روند، بلکه در قالب شعر، قصه و فلسفه در ضمیر (ذهن، شعور) توده های مردم ـ به ویژه در یونان، آنجا که گرایش و تفکر هومانیستی آنتیک از قرن پنجم قبل از میلاد به نقطه اوج خود دست می یابد ـ ادامه حیات می دهند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر