۱۳۹۹ تیر ۴, چهارشنبه

هومانیسم و جنبش هومانیستی (۳)


پروفسور دکتر ماتهویس کلاین
پروفسور دکتر مانفرد بور
 
برگردان
 شین میم شین

هومانیسم
به
 معنی محدود کلمه
(هومانیسم به لحاظ تاریخی)
  ادامه

۱۳
·      در درک بورژوائی از هومانیسم که پس از ورود سرمایه داری به مرحله امپریالیستی آن تدوین شده، وحدت موضعگیری هومانیستی با کردوکار هومانیستی منطبق با آن در تاریخ، (وحدت نظر و عمل)  که مورد نظر به ویژه هومانیست های بزرگ بوده است، تخریب و تار و مار شده است.

۱۴
·      اما قبل از همه باید این ادعای باطل و مطرود به گور سپرده شود که گویا هومانیسم به مثابه «تأثیر تربیتی فرهنگ یونانی»، به مثابه «اصل و پرنسیپ آموزش جوانان»، به مثابه «ایدئال آموزشی به معنای پداگوژیکی (تربیتی) کلمه» تنها در مورد افراد متعلق به «محافل فرهنگی اروپائی و وابستگان بدان» یافت می شود و این هم ـ در آخرین تحلیل ـ تنها در مورد «تعداد انگشت شماری از افراد برگزیده» مصداق پیدا می کند که «واقعا به زبان یونانی و لاتین تسلط دارند.»
·      (هومانیسم و تربیت جوانان، جلد ۵، ص ۱۷)

۱۵
·      بدین طریق، لیاقت توده های مردم و به ویژه دیگر خلق های ساکن کره زمین که با فرهنگ یونانی و رومی آنتیک فقط تماس تصادفی دارند و یا اصلا تماس ندارند، به داشتن تفکر، احساس، رفتار و عمل هومانیستی زیر علامت سؤال قرار داده شده و مورد انکار قرار می گیرد.

۱۶
·      چنین نظریه ای ـ علاوه بر این ـ آگاهانه و یا نا آگاهانه، به توجیه تئوری نخبگان (که یک تئوری ضد هومانیستی و امپریالیستی است) و به شووینیسم منجر می شود.

·      مراجعه کنید به تئوری نخبگان، شووینیسم

۱۷
·      برمبنای این نظریه هر جنایتکار جنگی، اگر «اگر تحصیلات هومانیستی داشته باشد»، یعنی «یونانی و لاتین آموخته باشد»، نیز می تواند «هومانیست» قلمداد شود.

۱۸
·      هومانیسم به هیچوجه فقط بر مبنای ایده هائی که در جرگه فرهنگ یونانی ـ رومی پدید پدید آمده اند و در به اصطلاح «غرب مسیحی» توسعه و تدوین یافته اند، به وجود نیامده است.

۱۹
·      توسعه تاریخی هومانیسم را تنها می توان در رابطه با تاریخ کار و مبارزات طبقاتی توده های زحمتکش، در رابطه با مجموعه توسعه اجتماعی و فکری و هنری بشریت درک کرد.

۲۰
·      همه خلق های فرهنگمند زمین، هر کدام به نوبه خود، کم و بیش، بر توسعه و تشکیل هومانیسم سهم خود را ادا کرده اند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر