۱۳۹۷ تیر ۱۷, یکشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۵۹)

 
 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

قانون
ادامه

۳۷
·    به همین دلیل این قوانین در جوامع طبقاتی در مبازره جوانب (اقطاب) تضاد های آنتاگونیستی (آشتی ناپذیر) پیشبرد کسب می کنند.

۳۸
·    اما در جامعه سوسیالیستی مبارزه کهنه با نو در چارچوب وحدت  جامعه سوسیالیستی در خدمت مطلوب سازی (اوپتیمالیزاسیون) آگاهانه و برنامه مندانه (پلان) روند های جامعه ای جریان می یابد.

۳۹
·    ضمنا در این اثناء، خصلت تاریخی بنیادی قوانین جامعه ای نمودار می گردد:

الف
·    هم قوانین جامعه ای ئی (اجتماعی) که فقط در دوران تاریخی معینی عمل می کنند.
·    یعنی در فرماسیون اقتصادی جامعه معینی عمل می کنند.

·    مراجعه کنید به فرماسیون اقتصادی جامعه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب
·    و هم قوانین جامعه ای ئی (اجتماعی) که در کلیه فرماسیون های اقتصادی عمل می کنند.
·    مثلا قانون مطابقت مناسبات تولیدی با خصلت نیرو های مولده که در هر فرماسیون اقتصادی عمل می کنند و ضمنا تحولات ساختاری بنیادی را از سر می گذرانند.

۴۰
·    به همین دلیل پژوهش قوانین جامعه ای (اجتماعی) توسط مارکسیسم ـ لنینیسم و جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی با اصل هیستوریسم (تاریخگرایی) ماتریالیستی تعیین می شود.

۴۱
·    علاوه بر این، جامعه شناسی باید با توجه به اصل هیستوریسم ماتریالیستی، به طرز بنیادی به پژوهش خصلت تاریخی ـ مشخص قوانین جامعه ای و طرز عمل این قوانین بپردازد و در احکام تئوریکی و تاریخی در مد نظر داشته باشد.

۴۲
·    از این نقطه نظر، تفاوت قایل شدن میان طرز اثرگذاری خودپوی قوانین جامعه ای در فرماسیون های ماقبل کاپیتالیستی و استفاده آگانه و برنامه  ریزی شده (پلان) از این قوانین در فرماسیون سوسیالیستی از اهمیت خاصی برخوردار است که نتیجتا مطلوب سازی (اوپتیمالیزاسیون) همه جانبه ی روند جامعه ای کلی و پیش بینی روند های توسعه درازمدت در قانونمندی شان به لحاظ تاریخی امکان پذیر می گردد و به لحاظ جامعه ای (اجتماعی) ضرورت کسب می کند.

۴۳
·    قوانین جامعه ای، هم تحت شرایط مناسبات مبتنی بر وابستگی شخصی و بردگی (در جوامع ماقبل کاپیتالیستی) به طرز خودپو مؤثر می افتند و هم در کاپیتالیسم.
·    یعنی پشت سر انسان ها پیشبرد کسب می کنند.
·    یعنی مثلا به مثابه پیش شرط های طبیعی و یا الهی عمل انسان ها نمودار می گردند و یا به عنوان مناسبات اشیاء (فتیشیسم کالایی).

۴۴
·    قوانین جامعه ای به همین دلیل (به دلیل طرز اثرگذاری خودپویانه) به طرز کورکورانه واقعیت می یابند (جامه عمل می پوشند)، آن سان که در مقیاس تمامجامعه ای آماج های تعیین شده با نتایج نایله مطابقت پیدا نمی کنند و انسان ها بر قوای خودساخته جامعه ای، سلطه پیدا نمی کنند.
·    بلکه برعکس تحت سلطه آنها قرار می گیرند.

۴۵
·    این مشخصه قوانین جامعه ای در فرماسیون های ماقبل سوسیالیستی جامعه را باید در پژوهش سوسیولوژیکی به طرز بنیادی در نظر گرفت.
·    بویژه در بررسی تنظیم و مانی پولاسیون زیرروندهای جامعه ای تحت شرایط سرمایه داری انحصاری ـ دولتی.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر