۱۳۹۱ مهر ۳, دوشنبه

قانون (2)


پروفسور گونتر کروبر
برگردان شین میم شین

7
·        در پاسخ به سؤال مربوط به محتوای قانونمندی های کلی از آناکسی مندر تا هراکلیت شاهد پیشرفت چشمگیری می شویم.

الف

 اناکسی مندر ملطی (610 ـ 547 ق. م.)
همراه با تالس و آناکسی منس نماینده اصلی جنبش فلسفی موسوم به روشنگری ایونی و یا فلسفه طبیعت ملطی

 جهانتصویر آناکسی مندر
مؤسس تئوری اوولوسیون
از فلاسفه ما قبل سقراطی

·        آناکسی مندر بطورمبهم از تراوش قانونمند تضادها از اپایرون صحبت می کند.

ب

 آناکسی منس (585 ـ 528 ق. م.)
فیلسوف    مکتب مَلَطی
از فلاسفه طبیعت یونان باستان
ستاره شناس
او و همگنانش را فلاسفه ماقبل سقراطی می نامند
تالس، آناکسی مندر و آناکسی منس مؤسسین مکتب ایونی (قدیمی ترین مکتب فلسفی) محسوب می شوند. 
  
·        آناکسی منس با ارائه نظریه دیالک تیکی خود مبنی بر تعویض لاینقطع ترقیق و تغلیظ هوا، به مسئله چگونگی پیدایش جهان از ماده اولیه (اگر هم هنوز بر مبنای حدس و گمان) پاسخ مشخصتر می دهد.

ت

 هراکلیت (550 ـ 480 ق. م.) 
فیلسوف ماقبل سقراطی یونان
افق فلسفی هراکلیت:
تجربه و دانش
شدن و فنا شدن
وحدت و تضاد
کاینات و آتش
واژه و روح
دولتشهر و حقوق مدنی
انسان و خدا

·        سرانجام هراکلیت بطور کلی اصل محرکه جهان را در مبارزه اضداد می داند.

8
·        فلاسفه ماتریالیست جهان باستان، انتظام قانونمند جهان را ناشی از اصول مادی اولیه (آب، هوا، آتش، آپایرون) می دانند و بر عینیت و عامیت  قانونمندی های حاکم بر جهان تأکید می ورزند.

9
·        فلاسفه ایدئالیست انتظام قانونمند جهان را ناشی از اصول روحی می دانند.       

الف

 افلاطون (447 ـ 347 ق. م.)
فیلسوف یونان باستان و از شاگردان سقراط

·        افلاطون قانونمندی موجود میان اشیاء محسوس را تجلی صرف روابط  قانونمند موجود درعالم ایده ها می داند.

ب
·        نظر افلاطون در درک ایدئالیستی ـ عینی فلسفه تومیستی قرون وسطی ادامه می یابد که قوانین جهان مادی را بمثابه نشانه مشیت الهی یعنی بمثابه گرایشات هدفمندی که خدا در اشیاء نهاده است، تلقی می کند.

·        مراجعه کنید به تومیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ت

  گوتفرید ویلهلم لایب نیتس (1646 ـ 1716)
فیلسوف، دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ، سیاستمدار، کتاب شناس و دکتر در حقوق دنیوی و اخروی (کلیسائی)  
ایدئالیست عینی
روح یونیورسال زمانه خویش

·        درک قوانین بمثابه مظاهر خرد الهی را لایب نیتس و برکلی نیز ادامه می دهند.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر