۱۳۹۱ مهر ۶, پنجشنبه

سیری در شعری از آشنا ملک (15)

سرچشمه:
فیسبوک آشنا ملک
اسم مستعار:
کویر آبی

همین «چه خبر؟»   
همین «چه می کنی این روزها؟»
سؤال بدی است.

میم

سؤال فی نفسه نمی تواند خوب و یا بد باشد.  
پرسنده است که به سؤال کیفیت مثبت و یا منفی می بخشد!
پرسنده است که چه بسا حتی کیفیت سؤال را از سؤال سلب می کند.

سؤال مکانیکی مبتنی بر عادت، سؤالی عاری از کیفیت است!
بی محتوا ست!
توخالی است!

ولی همین سؤال عادی  پیش پا افتاده از سوی دوستی، می تواند گاهی 
در بهشتی را به روی جهنم نشینی بگشاید
و شطی از انرژی و نشاط و نیرو  
در روان او جاری سازد!

چند و چون سؤال در دیالک تیک سائل و مسئول تعیین می شود، 
نه در خود سؤال.
پایان

۲ نظر:

  1. سلام .محترم گرامی شین میم شین.من لذت میبرم .لذت میبرم از این همه خلاقیت و توانایی.شما خلاق هستید نه فقط شخص شما تمام شما که این سایت را میگردانید.شاید واقعا همین دیالکتیکی اندیشیدن این توانایی رابه شما بخشیده یا به قول خودتان در ارتباطات کمی ی زمانی این کیفیت توانمند را کسب کرده اید.من انقلابی یا کمونیست نیستم اما توانایی انسانی که انسانی میاندیشد را میستاییم.--با احترام به گاف سنگزاد محترم که آن نوشته را برای ما نوشتند و منظورشان را نفهمیدم-این چند سطر تملق نیست احساس درونی ام است.سوال اینکه"دیالک تیک سائل و مسئول" راشما چطور کشف میکنید آیا معیاری برای این کشف هست؟ تقریبا تمام صفحات شمارا خوانده و در حال دوباره خوانی هستم .سعی میکنم برای خود معیاری پیدا کنم -هر چند بسیار سخت است --بابا میگن بنویس دشوار -...با گفته بابا -که نقل قول از بزرگی است -خدا حافظی میکنم.تا بهروز تر زیند کسانی که زنده اند.سلام بر شما...

    پاسخحذف
  2. خیلی ممنون
    کشف دیالک تیک ها دشوار نیست. دیالک تیک چیزی عینی است. سعدی در این زمینه خبره است:
    صورت زیبای ظاهر هیچ نیست
    تا توانی سیرت زیبا بیار
    کشف دیالک تیک صورت و سیرت به آسانی آب خوردن است.
    اگر کسی دیالک تیک فرم و محتوا را بداند، خواهد گفت که سعدی دیالک تیک فرم و محتوا را به شکل دیالک تیک صورت و سیرت بسط و تعمیم داده است. گذار از میدان عام به میدان خاص.
    آثار سعدی بهترین جا برای تمرین تفکر است. زنده باشید. با آرزوی سلامتی برای پدر و خویشتن

    پاسخحذف