۱۴۰۰ اردیبهشت ۱۰, جمعه

کلنجار سنگ سخنگویی با سگ سخن جویی (۴۵۷)

  Ist möglicherweise ein Bild von 1 Person und Frucht

  میم حجری



۵۷۹۲

سنگ سخنگو

تاریخ مثلا ماتریالیسم و دیالک تیک از چه قرار است؟ 

مارکس و انگلس و هر عالم دیگر 

چیزی را اختراع نکرده اند. 

هر کس سهم خود را به توسعه و تکامل ماتریالیسم و دیالک تیک ادا کرده است. 

سهم حزب توده صدبرابر سهم مارکس است.

۵۷۹۳

سنگ سخنگو

کرونا هم مثل هر چیز منفی و مخرب ضمنا فوایدی دارد.
حتی آخوندها اگر تیز بنگریم فوایدی برای جامعه داشته اند. 

طنز تاریخ همین است. 

تاریخ طناز 

سدها را به دست سد سازان سنتی درهم می شکند


۵۷۹۴

سنگ سخنگو

مهرزاد

دقیقا دوهفته پیش بود
کف مطبخ همایونی را شسته بودم
حواس ام نبود که وقتی نظافتچی هستم دست از سوسول بازی خانمانه بردارم باهمان دمپایی های پاشنه بلند همینجوری بی خیال رفتم
آشپزخونه که چشمتون روز بد نبینه
یکهو انگار گوریل انگوری منو مثل پرکاه اززمین برداشت وباتمام قدرت باتخت پشت کوبید روی سرامیک ها
چنان دردناک بودکه یقین کردم کمرم شکسته وقطع نخاع شدم
باهمون درد وحشتناک هرطور بود بلند شدم سرپا تا ببینم ویلچر لازم شده ام یانه
خداروشکر قطع نخاع نشده بودم
اما پشت وکمرم آسیب جدی دید
دنده هام شکست
( دوبارقبلا درتصادف شکستگی دنده داشته ام وبا دردش آشناهستم)ومیدونم که شکستگی دنده، درمانی به جز صبر وتحمل و گذشت زمان ندارد
رادیولژی نرفتم ازترس کرونا
الان دوهفته است که بامسکن های قوی زندگی می کنم
همینجوری مسافرت هم رفتم،دریا هم رفتم وتمام امورات منزل راهم‌
انجام میدم البته گاهی ازدرد جیغ وداد هم می کنم
اینارو گفتم که یادتون باشه اگر کف آشپزخونه خیس بود خیلی احتیاط کنید ولطفادراینجور مواقع دمپایی سوسولی هم نپوشید

۵۷۹۵

سنگ سخنگو

ممنون.
اولا هماندیشی برای اقناع همنوع نیست.
برای تمرین خوداندیشی است.
خوداندیشی هم نوعی هماندیشی است.
تحلیل اندیشه ای، مقاله ای، کتابی هم نوعی هماندیشی است.
هماندیشی باواسطه است.
ثانیا همین حریف فحاش بهتر از قاضیان است که شما اینهمه وقت صرف هماندیشی با او می کنید.
حریف فحاش هم مدعی توده ای بودن است.
فحاشی او نوعی رقابت حزبی است.
قبلا رفتار دیگری داشته اند.
حالا شمشیر از رو بسته اند.
شاید دلیلش این باشد که حزب توده نیرو گرفته است

۵۷۹۶

سنگ سخنگو

منظور از امپریالیسم چیست؟ 

تعریف کنید تا بتوان هماندیشی کرد. 

همین امپریالیسم در ج. ج. دوم متحد اتحاد شوروی بود. 

یعنی اتحاد با امپریالیسم بر ضد فوندامنتالیسم و فئودالیسم و پان اسلامیسم حتما نباید ارتجاعی باشد.

۵۷۹۷

سنگ سخنگو

نه. 

از کوزه همان برون تراود که در او ست. 

ضرب المثل ها را نباید دستکم گرفت

۵۷۹۸

سنگ سخنگو

جز من اگرت عاشق و شيداست ، بگو
ور ميل دلت به جانب ماست ، بگو
ور هيچ مرا در دل توجاست ، بگو
گر هست بگو ، نيست بگو ، راست بگو
مولانا


سگ سخن جو

 

هی مولا
عشق اگر در بین باشد
به هزار زبان در سخن است.
لازم به پرس و جو و گفت و گو نیست
بدان

۵۷۹۹

سنگ سخنگو

تو تنها می‌توانی آخرین
درمان من باشی
و بی‌شک دیگران بیهوده
می‌جویند تسکینم ...!
محمد علی بهمنی

 
سگ سخن جو

 

معنی تحت اللفظی:
همه برای تسکین یابی به سراغ من می آیند.
درمان درد من اما فقط تویی.

این شعر بهمنی
یک جایش می لنگد.
شاید منظورش نه تسکین جویی
بلکه تسکین دهی باشد:
همه در صدد تسکین دادن به من هستند
ولی مسکن من فقط تویی.

در غیر این صورت، قصدش خود عزیز نمایی است و منتبر سر مخاطب نهادن است.
شاملو جهانپهلوان این جور خودستایی ها و خود شیفتگی ها بوده است:
من بامداد اول و اخرم
من هابیلم
الله اکبر
وصفی است که از من می کنی
خدا ترجمه نام من است.

۵۸۰۰

سنگ سخنگو
 احمدشاملو
آیدا
آنچه به تو می‌دهم عشق من نیست؛ بلکه تو خود، عشق منی.


سگ سخن جو

 

شاملو شاعر بزرگی است
ولی خردستیز است و از خردستیزی فضیلتی ساخته است و اشاعه داده است:
اگر رابطه او با آیدا در این سخن مورد بحث باشد،
قضیه از دو حالت خارج نیست:
الف
یا شاملو عاشق آیدا ست
یعنی آیدا معشوق است و شاملو عاشق
به عبارت دیگر
شاملو نیازمند است
و
آیدا
رازمند و نازفروش.

ب
و یا برعکس.
شاملو معشوق آیدا ست.
یعنی
آیدا نیازمند است و شاملو رازمند و نازفروش

به نظر ما این مورد در باره شاملو صادق است.
شاملو شبیه خدا در قران کریم است:
همه کشته مرده اش هستند.

۵۸۰۱

سنگ سخنگو

روسیه و یا شوروی؟
خیال می کنید پوتین همان لنین است؟
حزب توده
حزب خواهر و برادر حزب ک. شوروی بوده است.
همانطور که حزب رستاخیز حزب خواهر و برادر مثلا حزب جمهوری خواه و یا دموکرات امریکا بوده است.
این خرافه که شاه نوکر امریکا و حزب توده وابسته به شوروی بوده،
فاقد اعتبار علمی و واقعی است.
خرافه است.
بطلان این ادعا را تجربه نشان داده است.
هر که ناموزد ز پیر روزگار
هیچ ناموزد ز هیچ اموزگار
تحلیل علمی این است
که
ایران و حتی منطقه
بدون حزب توده
هیچ چیز ارزشمندی در هیچ زمینه ای نمی توانست داشته باشد.
حزب توده
بهترین نعمتی است که توده در دامان خود بسان گوهری پرورده است.
خدمات حزب توده به بشریت
در مقیاس جهانی بی همانند است.
حزب توده
در کیانوری و طبری و غیره خلاصه نمی شود.
از کهکشان حزب توده
خورشیدی طلوع کرده است.
بی همتا در مقیاس دنیا

۵۸۰۲

سنگ سخنگو

آرزو می کردم،
که تو خواننده شعرم باشی.
راستی شعر مرا می خوانی ؟
نه، دریغا، هرگز
باورم نیست که خواننده شعرم باشی
کاشکی شعر مرا می خواندی
حمید مصدق


سگ سخن جو

 

معنی تحت اللفظی:
کاش استثنائا تو اشعار مرا می خواندی.

عشق هر کس به مولود مادی، فکری و هنری اش
عظیم ترین و اصیل ترین عشق است.
مثلا
عشق شاعر به شعرش.
عشق نویسنده به قصه اش.
عشق معمار به عمارتش.

مصدق آرزو می کند که محبوبش
اشعارش را بخواند.
آنچه که مصدق نمی داند
توان فهم شعر است.
خلایق به ندرت توان فهم اشعار و افکارو آثار این و آن را دارند
چنین انتظاری از خلایق
خوش خیالانه
خوش بینانه
خودفریبانه
است.
فریب لایک ها و احسنت ها و هوراهای توخالی خلایق را نباید خورد
 
 

۵۸۰۳

سنگ سخنگو

بی تو در می یابم،

چون چناران كهن

از درون تلخی واریزم را.

كاهش جان من این شعر من است .

آرزو می كردم،

كه تو خواننده شعرم باشی .

- راستی شعر مرا می خوانی ؟ -

نه، دریغا، هرگز،

باورم نیست كه خواننده شعرم باشی .

- كاشكی شعر مرا می خواندی ! -

*****

...

گاه می اندیشم،

خبر مرگ مرا با تو چه كس می گوید ؟

آن زمان كه خبر مرگ مرا

از كسی می شنوی، روی تو را

كاشكی می دیدم .



شانه بالا زدنت را،

- بی قید -

و تكان دادن دستت كه،

- مهم نیست زیاد -

و تكان دادن سر را كه،

- عجیب ! عاقبت مرد ؟

- افسوس !
- كاشكی می دیدم !



من به خود می گویم :

« چه كسی باور كرد

« جنگل جان مرا

« آتش عشق تو خاكستر كرد ؟


۵۸۰۴

سنگ سخنگو

همه میخواهد بشریت را تغییر دهد ، افسوس که هیچکس دراین اندیشه نیست که خود را تغییر دهد .
 لئو تولستوی

 

سگ سخن جو

 

 لئو جان
کسی نمی خواهد و نمی تواند بشریت را تغییر دهد.
هدف افراد انقلابی
تغییر جامعه است.
تغییر زیربنای اقتصادی جامعه است.
تغییر مناسبات جامعتی است.
که سرچشمه همه تغییرات دیگر است.

هر تلاشی برای تغییر چیزی
ضمنا
تلاشی برای تغییر خویشتن است.
به همان اسن
که
هر یاری به همنوع
ضمنا
به معنی خودیاری (یاری به خویشتن) است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر